Domokos Mátyás: Leletmentés. Könyvek sorsa a „nemlétező” cenzúra korában, 1948-1989 (Osiris könyvtár - Irodalomelmélet, 1996)

Tandori Dezső: A. Rimbaud a sivatagban forgat

tekintettem, mint Athos, akkor magamhoz, és csak bámulom, hogy milyen gyönyörű pályát fut be modernista körökben Jó­zsef Attila, mint „kör" neve és egyéb, és milyen nehéz lehet nekem, hogy én, aki ilyesmikre érzékeny vagyok, ezt tulajdon­képpen gyávaságnak tartottam, hogy József Attilától szárma­zó címet adtam, holott én József Attilát nagyra tartom, és büszkén viselem ezt a címet. - Nem, baj nincs, a jó az, hogy 1968-ban és 1973-ban végül nem sikerült nem létezővé tenni ezeket a verseket. DOMOKOS MÁTYÁS: - Fontosnak vélem megemlíteni, mert az indulás ellehetetlenítésének a történetéhez hozzátartozik, hogy az A. Rimbaud-kötet anyaga, abban a formában, ahogy a költő elképzelte, s akkor, amikor szerette volna, s amire az ígéret szólt, 1970-ben nem jelenhetett meg, hanem mint egy giliszta, amit a sírásók szerszáma széjjelvagdalt, csak különböző helye­ken és különböző kötetekben láthatott, más-más időpontokban napvilágot. Az Egy talált tárgy megtisztítása 1973-ban jelent meg, a következő, a Mennyezet és padló 1976-ban. Ha lesznek majd a jövőnek olyan irodalomtörténészei, akik azt is figyelmükre mél­tatják, ami ezeknek a könyveknek a kritikai visszhangjából kiol­vasható, azok bizonyára meglepődéssel fogják majd tapasztalni, hogy a Pándi lektori jelentésében megfogalmazott ellenvetések hogyan hullámzanak végig a megjelent kritikák egy részében, s hogyan homogenizálta a különböző kritikusok - elutasító ­­szemléletét - évekkel később. Alapmegállapításokról van szó. Kezdve azon, hogy ebből a költészetből csak „a vers maradt ki"; hogy a költő „azt mondja, amit talán még sose mondtak el, de sose fejeztek ki ilyen rosszul"; s volt egy olyan harcos kirohanás is, a Kritika című szakfolyóirat (az MSZMP művelődéspolitikai folyóirata) hasábjain jelent meg, amely szintén visszanyúl József Attilához, de Pándi Pál lektori jelentésének az ismeretében fel kell tételeznünk, hogy Pándin keresztül: „A »líra logika« - fi­gyelmeztet József Attila. De a logika - nem líra... Ezekben a szövegekben a logikai kalandról mindannyiszor kiderül, hogy már csak játék, szükségképpen komolytalan látszat csupán... Szövegei azt a vallomást tartalmazzák, hogy költészet lehetetlen. Következetessége azonban nem emberi következetesség, megál­lapodás a kiürülésnél. Nem azt mondjuk, hogy »kiürülés« nin­csen, hanem azt, hogy nem kell lennie, s hogy ne legyen, azért vagyunk mi. Más következetességet és másfajta radikalizmust 207

Next