Erős Ferenc: Az identitás labirintusai. Narratív konstrukciók és identitás-stratégiák (Janus/Osiris Könyvtár, 2001)

Bevezetés

kiszakította abból a viszonylagos elzártságból, amelyben hosszú évti­zedeken át leiedzett. De megváltoztak a belső, szimbolikus határok is, megszűntek a „tabutémák”, süllyesztőbe kerültek a hivatalos és nem hivatalos cenzúráknak azok a formái, amelyek különféle identitásokat rejtekutakra szorítottak vagy legalábbis kinyilvánításuknak ezernyi korlátot szabtak. Mindez persze nem szüntette meg és nem érvényte­lenítette a korábbi rejtőzködési és hallgatási stratégiákat, nem szün­tette meg az identitáspatológia szindrómáit, de alapvetően megrendí­tette ezeknek adaptációs értékét. A külső és belső, tényleges és szimbolikus határok kitágulása és át­járhatóvá válása azonban nem pusztán a közép- és kelet-európai tér­ségre korlátozódó fejlemény. Mindez hozzátartozik ahhoz a - mosta­nában sokat emlegetett és vitatott - jelenséghez, amelyet „globali­zációnak” szoktak nevezni. A globalizáció, amelynek jeleit elsősorban a termelés a fogyasztás és a kultúra, valamint az információ szférájában fedezhetjük fel, ellentmondásos módon hat a „kései modernitás” vagy „a posztmodern” kor identitásfolyamataira. Egyfelől természetes módon kitágította és átalakította a kollektív identitás kereteit, új, nemzetek feletti, nemzetek közötti (regionális) vagy integratív (mul­tikulturális) formákat hozva létre (részben persze korábbi minták alapján). Másfelől, ugyancsak a globalizáció jelenségével függ össze, hogy a személyesén, a „szeli” jelentősége társadalmi szinten is hallatlan mértékben megnőtt. Több nyugat-európai társadalomkutató, így elsősorban Anthony Giddens (1990, 1991) már a kilencvenes évek elején rámutatott arra, hogy a személyes vagy szelf-identitás korunkban, a „kései moder­nitásban” egyre nagyobb szerepet játszik. Giddens szerint a szelfiden­­titás specifikusan „modern projekt”, amelyen belül az egyének ref­lexív módon olyan személyes narratívumokat építenek fel, amelyek lehetővé teszi számukra, hogy megértsék önmagukat, s ily módon sa­ját életük és jövőjük felett ellenőrzést gyakorolhassanak. Giddens sze­rint a szelf-identitás konstruálása valamiféle „életpolitika”, amely arra hivatott, hogy betöltse azt az űrt, amit a hagyományos osztálypolitika eltűnése hagyott maga után. Giddens a személyes-, az intim és a privát szféra politizálódásának jeleit véli felfedezni mindebben, s gyökereit pedig a hatvanas évek radikális mozgalmaiban, elsősorban a nőmozga­lomban találja meg, amely először hirdette meg az „ami személyes, az 19

Next