Fejtő Ferenc: Szép szóval (Ars scribendi, 1992)
JÓZSEF ATTILA, AZ ÚTMUTATÓ - József Attila, az útmutató
Én egész népemet fogom S nem középiskolás fokon tanítani! József Attila, akit Horger Antal professzor „eltanácsolt az egyetemről”, csak halála után válhatott azzá, amivé életében szeretett volna lenni: egész népének oktatója, s nem középiskolás, hanem egyetemes fokon. S ma nem annyira költészetéről szeretnék beszélni, hanem lényének arról az oldaláról, aspektusáról, amelyet már Németh Andor is József Attila élete „gyönyörű szenvedélyének” nevezett: a tudatosításra való törekvéséről. Ady a következő szavakkal jellemezte a költészethez való viszonyát:„£h vagyok azúr, a vers csak cifra szolga József Attila bizonyos értelemben szerényebben, másrészt azonban igényesebben, a gondolkodást, az eszmélkedést, a saját maga és a világ ismeretét vallotta élete és költészete fő céljának. Senkire sem haragudott inkább, mint azokra, akik dilettáns kirándulásoknak minősítették elméleti kísérleteit, s csupán mint költőtvoltak hajlandók elismerni. József Attila nem választotta el szigorúan a költői mesterséget a tudatosodástól, az elmélkedéstől, a filozófiától. A költészet az ő számára csak egyik s talán nem is a legkiváltságosabb módja volt az eszméletnek, egyik kifejezési technikája az igazságnak. Arspoeticájában megvetően nyilatkozott a „más költőkről”, akik „koholt képekkel és szeszekkel” mímelnek „mámort”. Büszke volt arra, hogy nem ihletett önkívületben, elragadtatottan, hanem józanul, logikai képességének teljes latba vetésével írja verseit - azzal a tudatossággal, amellyel egy mérnök szerkeszti tervrajzait. A költő - az ő frappáns meghatározásában -az „adott világ varázsainak mérnöke”, aki a tudat alatt gomolygó zavaros képeket tiszta fogalmakká szublimálja elméje laboratóriumában... A megrendítően egyszerű és kedves Curriculum vitaeben, amelyet egy magán-tisztviselői állásért való folyamodványához mellékelt, a következő anekdotával számolt be az élményeiről, amelyeknek döntő jelentőséget tulajdonított szellemi fejlődésében: 157