Fejtő Ferenc: Szép szóval (Ars scribendi, 1992)

A MAGYAR IRODALOM ÉS A MAGYARSÁG - A háború utáni magyar irodalomról (Irodalomszociológiai vázlat)

közéjük tartozik Szabó Lőrinc, Erdélyi József stb.; a prózaírók közül Kodolányi János és az erdélyi Tamási Áron. Néhány szót kell szólnom közbevetőleg az új költői s prózai stílusról is. A költészetben (részben prózában is) népi motívu­mok és formák, a népdalhoz és a Petőfi-szerű lírához való visz­­szatérés - József Attila néhány költeményében egészen a Kaleva­láig nyúl vissza -, másrészt parnasszi és késő dekadens hatások érvényesülnek. Az expresszionizmus és a háború utáni korszak annyi más izmusa nálunk nem tudott gyökeret verni, bár nem szabad hatásukat lebecsülni sem. A már említett Kassák kísérle­tezett ez irányban legtöbbet; de találunk expresszionista eleme­ket Szabó Dezső írásaiban éppúgy, mint Babits Mihály, Szabó Lőrinc vagy akár József Attila verseiben is. Az új stílus legáltalá­nosabb jellegzetessége a teljes mérvű szakítás a stílromantikával, szimbólumokkal, pátosszal; s e jellemvonásokat könnyű lenne a társadalmi macskajajjal összefüggésbe hozni. Az új költészetet a kézzelfogható ábrázolás, intim realizmus, józanság és szinte bie­dermeier idillikus hangulat jellemzi. A nagy szavak, a hősies gesztusok kimentek a divatból. Az idilli oly erős vonzerőt gyako­rol, hogy komikus módon igen gyakran radikális politikai versek­ben és tudományos igényű prózában is érvényesül. Ady általános tiszteletnek örvend, de stílromantikája, dramatikus modora egyáltalán nem teremtett maradandó értékű iskolát. Prózánkban is uralkodik a lírai intim hang, a szociográfia mellett a lírai spleenes „vallomás” az uralkodó műfaj, amiben könnyű felismer­ni Gide, Proust, Huxley stb. hatásait. Az új líra viszont eléggé szabadnak mondható külföldi hatásoktól, s mint mondottuk, inkább a magyar irodalmi hagyományokból merít. Nem érdektelenek az irodalmi élet szempontjából a közönség körében végbement változások sem. A Nyugat fénykorának ­­egyes mecénások áldozatkészségén kívül - egy lelkes, nagyrészt polgári olvasóközönség érdeklődése volt az alapja. Ez a talaj manapság nagyrészt elcsúszott az író lába alól, a radikális polgári közönség részben egzisztenciális okokból, részben kiábrándult­sága folytán nem támogatja a „baloldali” irodalmat, amelynek 35

Next