Ferencz Győző: Radnóti Miklós élete és költészete. Kritikai életrajz (Osiris monográfiák, 2009)

Indulás (1925-1930)

Indulás (1925-1930) 138lentette.” ([Névtelen] 1929b) És hogy még egyértelműbb legyen a fiatal nemzedék támadása, ugyanebben a számban Vajda János Babits Mihályt kultúrköltőnek nevezte, akinek lírájában „A szók eltakarják a dolgokat s a költő már nem is tud a dolgaira gondolni” (Vajda 1929, 11). Ez a támadás nem illeszkedik sem a konzervatív jobboldal, sem az avantgarde baloldal Babits ellen intézett támadásaihoz. Radnóti ebben a számban Berda József Öröm című kötetéről közölt kriti­kát. Berda újabb verseit kissé sápadtnak találta, azt az egészséges életerőt, testes anyagszerűséget hiányolta, amely szerinte korábbi verseit jellemezte, vagyis Berdával kapcsolatban hasonló esztétikai felfogást hangoztatott, mint Vajda: a szavak itt is eltakarják a dolgokat (lásd OPI 101-103). A lap 1930. február 11-i, harmadik száma elszántan folytatta nemzedéki harcát. Az Irodalmi nyugdíjak és rokkantnyugdíjak című vezércikk ezúttal az új Nobel-díjas Thomas Mannt kezdte ki: „A Nobel-díjat Thomas Mann, ez az újabban kissé zavaros világszemléletű idős irodalmi úr vitte el, nagyon hosszú és nagyon unalmas regényei megjutalmazásaképpen.” ([Névtelen] 1930a) A cikk igazi éle azonban a Baumgarten alapítvány díjai ellen vág, azzal vádolja Babitsot, hogy a jutalmazás klikkérdekek alapján történik. Ugyanebben a számban L. E R, vagyis Lakatos Péter Pál József Attila: Tárgyi kritikai tanul­mány című írásában megdicséri József Attila hírhedt bírálatát Babits Az Iste­nek halnak, az ember él című kötetéről, amely a cikkíró szerint nem szemé­lyeskedik, hanem érdemi kritika, a művet elemzi (Lakatos 1930a, 19). La­katos is szerepelt a Jóság antológiában, Radnóti neki ajánlotta Hajnali elégia című versét. A lap Babits-ellenességét jelzi, hogy József Attila itt, az 1930. április 27-i számban jelentette meg Babits ellen írott Egy költőre című versét. Radnóti tehát ezekben az években nem csupán távol állt a Nyugat szelle­miségétől és Babits személyétől is, hanem olyan körben forgott, amely ellen­felet látott benne. A lap hasonló egyértelműséggel foglalt állást politikai és ideológiai kérdé­sekben. Ezek a cikkek, amelyeknek felfogását Radnóti is osztotta, segítenek árnyalni baloldaliságának jelentését. Az 1930. április 27-i számban — amely­nek borítóját, és ez a szerkesztők művészi igényességét jelzi, Scheiber Hugó rajza díszíti — a Pro domo... című szerkesztőségi cikk a sajtóban megjelent tá­madások nyomán a lap célkitűzéseit tisztázza: a lap, írják a szerkesztők, „vi­lágszemléletének a szocializmust vallja, de egyben állítja, hogy a szocializ­must egy párt sem sajátíthatja ki a maga számára; küzd az egységes Euró­páért, küzd a neonacionalizmus és a militarizmus ellen, de az irodalom és

Next