Ferencz Győző: Radnóti Miklós élete és költészete. Kritikai életrajz (Osiris monográfiák, 2009)

A kísérletezés évei (1930-1935)

A kísérletezés évei (1930-1935) 302 ravasz és számító gyűlöletével! Hisz Ízlése van, tudja, mi a jó! Nem balkezes, - gazember!” November 28-án Füst Milán válogatott versei kapcsán meg­jegyzi, hogy „O is »veszélyes« volt Babitsra” (KH), úgy gondolta, ezért tud csak olyan ritkán publikálni: „Képzeld el Jóságom, hogy Babits, vagy Kosz­tolányi írja meg (éve már, hogy Füst megírta) a IV. Henrik királyt. Hányszor jelent volna meg már?” „Meg lehet folytonos nyomással és szorítással is ölni egy költőt”, tette hozzá. Mert Füstöt igazán szerette, de mégiscsak magáról írt. „Emlékszel a Füsttel és hatásával foglalkozó részekre a Kaffkában? Nem csoda, ha Babits nem szeret és fél tőlem. A verseimmel is, a szememmel, aka­rom mondani a látásommal is a halálát jelentem.” (KH) Időközben összeállított új verseskötetét, az Újholdat Sík Sándor kézirat­ban elküldte Babitsnak és Baumgarten-jutalomra ajánlotta. Amikor Síktől az írásbeli vizsga napján megtudta, hogy jelöltjei közül csak József Attilát si­került elfogadtatnia, őt Babits elbuktatta, valósággal őrjöngve írta, hogy „Szi­tává kéne lőni ezt a rohadt diktátort, ezt az idegbeteg átkot a magyar iroda­lom testén” (KH). Mindez talán riasztóan hat az olvasóra, pedig a magyar irodalomtörténet a kibeszéletlen konfliktusok története is. Valójában semmi rendkívüli nincs Radnóti indulatában, illetve talán annyi a rendkívüli benne, hogy nemcsak gondolta, esetleg szóban elmondta, hanem le is írta. A levélrészletek megértéséhez talán segítséget ad, ha Harold Bloom ame­rikai irodalomtudós elmélete szerint olvassuk őket. Radnóti levelei szinte szemléltetik Bloom The Anxiety of Influence (Hatásszorongás, 1973) című könyvének alaptézisét. A szellemes, de persze erősen vitatható pszichoana­­litikai elmélet szerint a költői hatás a freudi Odipusz-komplexus mintájára működik (Bloom 1973). Az új fiú-költőben szorongást kelt apa-elődje, akit gyűlöl és akitől fél, akire irigykedik, akit tehát démonizál. Hogy felszabadít­sa saját alkotó energiáit, meg kell tagadnia költői apafiguráját, szimboliku­san meg kell ölnie. Ennek a szimbolikus apagyilkosságnak egyik eszköze a félreolvasás, ahogyan azt Bloom A Map of Misreading (A félreolvasás térké­pe, 1975) című könyvében kifejti. Az új költő tudattalan szándékossággal olvassa félre elődjét, hogy legyőzze hatásszorongását. Ha nem tenné, mindig ott lebegne elődjének nyomasztó árnya, amellyel saját teljesítményét össze­hasonlítva meg se tudna szólalni. A félreolvasás értelme tehát az, hogy a költő félretolja önmaga elől elődjét, bebizonyítja magának, hogy van betöl­tetlen hely, ami rá vár (Bloom 1975). Bloom elmélete felől nézve feltűnő, hogy korábban idézett Babits-ellenes gúnyversében és ezekben a levelekben az amúgy oly szelíd Radnóti visszaté­rően Babits haláláról beszélt. A fizikai halál képei azonban nem kell, hogy

Next