Gáspár Zoltán: Közjogi villongások. Publicisztikai írások (Ars scribendi, 1990)

I. "Kié József Attila?"

az irodalomban a pandúresztétika helyett, amely új korok új je­lentéseit hordozó költői művek egy részét kegyesen engedélyez­te, más részét pedig irodalmon kívüli hatalmasságok támogatá­sával próbálta megfojtani, másfajta, körmönfontabb praktikák kaptak lábra. Ma sok esetben egyszerűbb és megbízhatóbb eljá­rásnak találják, ha a kárhozatra méltónak vélt költőt ítélet he­lyett szentté avatják. Petőfivel megtették annak idején, hogy az Anyám tyúkja és a Rózsabokor a domboldalon alapján tartották nagy költőnek, és forradalmi verseit, amelyekből Ady Endre A forradalmár Petőfi címen nagyszerű antológiát állított össze, sajnálatos eltévelyedésekké minősítették. De már maga Ady élete, harcai és üldöztetései után meglepő gyorsasággal vált is­meretessé, éppen életében kárhoztatott szavai alapján. Ady mű­ve ma idézetek tárháza a Szabó Dezsőtől a nyilasokig terjedő „népi” köröknek (más kérdés, amelyet egyszer érdemes volna alaposan felderíteni, hogy egyes esetekben nem is teljesen a jo­gosultság látszata nélkül). S az a társadalmi technika, amely buzgón ásatja fel az irodalomtörténet temetőit, hogy a költők csontjából enyvet főzzön, ragasztókul a „népi” világnézet számá­ra, ma már oly magas fokra fejlődött, hogy József Attila alig élte le rövid életét, s alig állta ki a küldetett költő foglalkozási beteg­ségeit, Horger Antal zord intésétől a rendőri intézkedésekig, máris megnyílt előtte a mennybemenetel útja. Maholnap elkészül jobboldali és szélsőjobboldali használatra egy József Attila-breviárium, amelyben pontosan benne lesz, hogy a költő az adott világ varázsainak mérnöke, meg hogy a tö­rékeny falvak az eleven jog fájáról lehulltak (az első kiváltkép­pen ajánlható bizonyos hajdani „baloldali” elemeknek, akiket szavukon fogott sűrűn hajtogatott varázsigéjük, s csakugyan „át­csaptak önmaguk ellentétébe”, a másik pedig nélkülözhetetlen kezdő falukutatók, sőt faluvizsgálók egészségügyi szabványdobo­zához). S mindezeket a csodálatos sorokat úgy idézik majd, mint megmerevedett, rituálévá lett szövegeket, amelyeknek megvan az az előnyük, hogy semmi sem következik belőlük. Jó példája ez annak az ismeretes szociológiai megállapításnak, hogy bizonyos kormányrendszerekben a szó és még inkább az 28

Next