Gáspár Zoltán: Közjogi villongások. Publicisztikai írások (Ars scribendi, 1990)

I. "Kié József Attila?"

jellegű, semhogy minden további nélkül forradalmi elemnek volnának tekinthetők. • S az elvi tájékozódás hiányát ezen a téren is értelmezőén egé­szíthetjük ki élettények vizsgálatával. Egy róla szóló megemlé­kezés írója (folyóiratának emlékszámában) még azt az önmaga felé fordulást is, amely végül az elmebetegség útvesztőjébe veze­tett, e hiányos tájékozódás és a valóság összeütközéséből vezeti le. „Mi idézte elő ezt az irányváltozást?” - kérdezi a tanulmány írója. Felelet: „Mint gyermekkorában a testét-lelkét sanyargató nyomorral, ismét összeütközésbe került a valósággal: ezúttal a nyomorult politikával. Úgy látta egy időben, hogy saját osztálya cserbenhagyta. Nyilvánvalóan tévedett, amikor egy párt vezető­ségét azonosította egy osztállyal... megingott, mintha tarkón ütötték volna, amikor úgy látta, hogy azok, akikhez szívével, ér­telmével húzott, akik között meglelte a sokáig keresett közössé­get, épp azok nevében igazságtalanság éri: e kettős tévedést so­ha nem heverte ki.” Nincs hatáskörünk rá, hogy ítéletet mond­junk ebben a perben, s nem is volna célja, hogy egy tiszteletre méltó mozgalom belső ellentéteibe kívülről beavatkozzunk. Ami itt bennünket érdekel, az a kiegészítő és értelmező élettény, hogy József Attila, jóllehet személyes hajlandóságaival, nyíltan kifejezett szándékaival egyaránt vállalta a proletársorsot, ame­lyet a származása jelölt ki számára, mégsem illeszkedhetett pártszerű megkötöttségekbe. Ugyanakkor azonban nem emelkedett fel és át a polgári lét­formák biztonságába. „Harminckét évem elszelelt / s még havi kétszáz sose telt. / Az ám, / Hazám!” A havi kétszáz jogosan megillette volna még mint proletár­­költőt is; de van valami végzetszerű abban, hogy még ezt sem kapta meg. S jelképi értékű az is, hogy máshonnan sem kapott többet. Életében nem lett belőle népi költő, akit havi nyolcszá­zért (legyünk szerények dicső nevükben) fel lehet vonultatni a nép ellen. Ahhoz, hogy költészetét megpróbálják kisajátítani a virtuális nép és valóságos népfiak számára, meg kellett halnia. Életét mint a proletárlét és a polgári életformák határán élő értelmiségi élte le, mintegy úgynevezett „szabadon lebegő értel-33

Next