Grünbaum, Adolf: A pszichoanalízis alapjai (Osiris könyvtár - Pszichológia, 1996)

Bevezetés: A pszichoanalitikus elmélet és terápia hermeneutikai koncepciójának kritikája - 6. A freudi elmélet tudományellenes rekonstrukciójának összeomlása

pen azokat az érvényesítési normákat vessük el, melyeket ma­ga Freud választott elméletének megítéléséhez. Érvényesítési kritériumai ugyanis bevallottan és lényegük­nél fogva a hipotetiko-deduktív induktivizmus követelményei (S. E. 1914, 14: 77; 1915, 14: 117; 1925, 20: 32, magyarul 1989b: 39). Ezekhez mint az elmélete számára is igényelt tudományos feddhetetlenség aranypróbájához, ragaszkodott. Saját követel­ményei szerint kell hát értékelnem Freud érveit a személyiség­ről és a terápiáról alkotott nagyszabású klinikai elmélete mel­lett. Az ítélet, melyhez erre az alapra építve eljutok, nem vala­miféle kívülről származó módszertani purizmus ráerőltetéséből származik majd. Az pedig, hogy a tudományos racionalitás Freud által vallott normáit alkalmazom a pszichoanalízisre, nem vonja maga után, hogy én ugyanígy ezeket tartom a tudo­mány és a nem tudomány közötti elhatárolás kritériumainak. Röviden: megadom Freudnak a tudományos státusra vonat­kozóan saját kánonját, amikor megvizsgálom azt a kulcsfon­tosságú kérdést, hogy klinikai érvei vajon igazolták-e a tudás­igényt, amelyet bontakozó elméletét „tudományosnak" minő­sítve kinyilvánított? Válaszom kettős lesz. Az okfejtés, amelyre Freud építmé­nyének fő hipotéziseit alapozta, lényegénél fogva elhibázott ­­még akkor is, ha nem kérdezünk rá az általa felhozott klinikai megfigyelések érvényességére. Emellett azonban - távol attól, hogy kiérdemelnék látszólagos értékük komolyan vételét ­­ezek a pszichoanalitikus kezelési helyzetből származó klinikai adatok episztemikus szempontból maguk is igen gyanúsak. Ez utóbbi kritikák némelyikét újabb közleményeimben fej­lesztettem ki (Grünbaum 1977; 1979b; 1980), ám az olyan veze­tő ortodox analitikusok, mint például Brenner (1982: 4-5), mindeddig nem szálltak szembe velük - noha Brenner vála­szolt néhány mások által felvetett ellenvetésre (Brenner 1968; 1970: 34-45). A klinikus Möller (1978) és Perrez (1979) által tudományfilozófiai szemszögből megfogalmazott kritikákat a hagyományhű freudisták, úgy tűnik, szintén figyelmen kívül hagyták. Edelson, a „revizionistább" beállítottságú analitikus azonban újabban (1983) sürgette az általam képviselt kihívás­sal való szembenézést. Nem látható még, hogy milyen mérték­ben fognak beteljesülni az általa megálmodott programhoz fű­ződő reményei. S ha ez valóban nem történik meg, akkor kér-JózseF Attila Tudományegyetem Magyar luxia'. r-*i % Könyviára 6122 Szeged, Egyetem u. 2—6«

Next