Gyurgyák János - Kisantal Tamás szerk.: Történetelmélet. II. (Osiris tankönyvek, 2006)

IV. A történeti megismerés, megértés és magyarázat

I. fejezet. A történelem és a történeti módszer 1. § A TÖRTÉNETTUDOMÁNY SZUBJEKTUMA ÉS OBJEKTUMA A kezdőlépéseket - tudományunk empirikus voltához hasonlatosan - csakis tisztán em­pirikusan tehetjük meg. A „történelem" szó ott van képzetkörünkben, s úgy használjuk azt, hogy jelentését hozzávetőleges pontossággal érezzük. A hangsúly először azon van, hogy megvizsgáljuk, mit foglal és mit foglalhat magában e képzet. A kérdés azonban nem olyan egyszerű, mint amilyennek első pillantásra látszik. Nem arról van szó, hogy egy számunkra külsődleges, úgyszólván objektíve előttünk levő tárgy képzetét kifejezzük, és fogalmilag rögzítsük. Itt kezdődik annak belátása, hogy amikor a történelemmel kerülünk kapcsolatba, ak­kor hozzá való viszonyulásunk a legkevésbé sem elfogulatlan, hanem eleve egy egész sereg - mind tárgyi, mind pedig módszertani - előfeltevéssel terhelődik. Belátjuk, hogy mi magunk is - miként minden egyes ember - voltaképpen mennyire úgy számítunk, mint valami történeti eredmény, a nevelés, a képzés, a szokások és előítéletek révén képzetek mérhetetlen gazdagsága határoz meg bennünket, ezek tudattalan beszürem­­kedése és összegződése képezi Énünk szellemi teljességét, akarásunk és tudásunk meg­­szerveződését. Ahogyan e konkrét Én konkrét teljessége történeti eredmény, hasonlóképpen né­pünk és korunk tartalma is az a maga teljességében és gazdagságában - ezt mindenki a maga módján állítja -, s a múlt először is csak ebbéli eredményében maradandó s ebbéli eredményében eszmei. }S hasonló módon ez volt a helyzet minden korábbi időszak­ban, minden korábbi népnél illetve minden korábbi jelenben. { Épp ezen a ponton egy nagy módszertani nehézséggel kerülünk szembe. A helyzet az, hogy történelemnek - objektíve - a dolgok lefolyását nevezzük. Beszélünk történel­mi fejlődésről, szerves összefüggésről, okokról és következményekről, s alig vesszük fi­gyelembe azt, hogy az eredmény előre megelőlegezett ismeretéből mennyi mindent vi­szünk bele a dolgok objektív lefolyásába; hol teológiai, hol pedig filozófiai előfeltevések tudattalanul arra bírnak bennünket, hogy egy világterv végső céljait, általános alapelve­it és meghatározásait stb. igazoljuk, mert az Egész csak ebben tesz szert támasztékra és összefüggésre, s úgy tűnik, hogy csakis ebben rejlik a történeti összefüggés teljes jelentő­sége. De nem figyeljük meg magunkat elég pontosan, ha úgy gondoljuk, hogy az, amit ily módon történetinek nevezünk, a múlthoz tartozik, abból ered s annak nyelve. A múl­tak éppenséggel elenyésztek, kivéve azt, ami belőlük mint eredmény vagy mint marad­vány most is jelen van. Ha nem vizsgáljuk meg alaposan kutatásunk és megismerésünk útját, hanem a tudományban is követjük [érzékelésünk és gondolkodásunk] szokvá­nyos útját, akkor a múlt éjszakáját sematikus képekkel, elképzelésekkel és összefüggé­sekkel töltjük ki, s ezt nevezzük történelemnek; hasonlatos ez ahhoz, ahogy az országok térképeit - a hegyek, városok, stb. konvencionális jeleivel - belerajzoljuk egy térképé­szeti hálóba, mígnem csak az utazó fel nem lép azzal az igénnyel, hogy mondjuk a maga testi valóságában lássa az Egyenlítőt vagy hasonlóságot találjon a valódi Mont Blanc és annak kartográfiai vonalrajza között. JTehát a történelem nem az, ami megtörtént, nem is a megtörtént dolgok összessége, se nem azok túlnyomó vagy túlnyomó hányadában meghatározó része. Hiszen ameny-HISTORIKA ♦ 49

Next