Hafner Zoltán (szerk.): Pilinszky János összegyűjtött művei. Tanulmányok, esszék, cikkek 2. (1966-1981) (1993)

Tanulmányok, esszék, cikkek (1966-1981) - 1969

TAKÁCS ZSUZSÁRÓL Jó szó volt az „új hullám": egyszerre jelentett művészi iskolát és nemzedékváltást, az egyszeriség esztétikai rangjára emelve a tör­vényszerűt. A nemzedékváltás hullámverését évről évre tapasz­taljuk. Arra a tavaszi olvadással egybeeső látványra gondolok, ami­kor a gyerekkor jótékony rejtekéből egy-egy nemzedék „színre lép", tetőzik, fölragyog, csapatostól, szépsége teljes fegyverzetében érvé­nyesítve jelenlétét. A művészetben ez a nemzedéki hullámverés sza­kaszosabb ugyan, de éppoly törvényszerű. S bár a tehetség indivi­duális, mégis - szinte kivétel nélkül - a nemzedéki hullám ereje aktualizálja, emeli magasba, súgja neki a közös mélység és az egy­szeri lendület pótolhatatlan eleve tudását. Minden új nemzedék tud valamit a világról, eleve tud valamit, amit az előző nemzedék számára már reménytelen. Engem ez a tudás gyönyörködtet (keserít el) leginkább: segít élni (talán) és meg­halni (minden bizonnyal). Takács Zsuzsa kétségtelenül egyik legfrissebb és legígéretesebb megtestesítője annak az „új hullámnak", mely leváltja nemzedéke­met, a nemzedékváltás irgalmával és könyörtelenségével, szoron­­gatásával és fölmentésével. E hullám széthúzódik, de gerince elvét­­hetetlen. Tóth Judit, Székely Magda, Tandori Dezső - kétségtelenül úgy jelentkezett, hogy tudta mindazt, amit mi megszereztünk, s valamit, ami mi már sose birtokolhatunk a dolgok evilági sorsából. Mégis: velük az élet segíti a bennünk dolgozó elmúlást, s nem tulaj­don pusztulásunk. Személy szerint olyan pillanatban írom e sorokat, amikor egy­szerre beszélhetnék „az atléta haláláról", a „hosszútávfutó magá­nyosságáról" és a „stafétaváltás" fölmentő, végső újdonságáról, ha­láltusájáról, boldogságáról. És épp csak szólni tudok Takács Zsuzsa költészetéről is - hiszen számomra e költészet is a generációváltás tényét jelenti elsősorban. Túl a személyes értékelésen: benne is első­sorban nemzedékének „természetes" eleve tudását csodálom, sze­retem legjobban. De ez nem jelenti azt, hogy ne lássam meg benne az egyénit, hibáival és erényeivel, azt a meglevő vagy alakuló, vagy olykor még csak lehetséges szerepet, mit társai közt betölt vagy ígér egyelőre. Két vonását emelném ki: hangjának tisztaságát s egyfajta tétova­­ságát, mely azonban végül sose hagyja eltéríteni magát, s épp bo­lyongó, kereső célba találásával, megérkezéseivel tölti be sajátos feladatát, térképezi fel a számára rendelt tájakat, másokénál talán omlékonyabb külső és belső vidékeit. 158

Next