Héra Gábor - Ligeti György: Módszertan. Bevezetés a társadalmi jelenségek kutatásába (Osiris tankönyvek, 2005)

III. Adatgyűjtés

284 IV. Adatfeldolgozás és elemzés „K: Gondoltak-e arra, hogy behívják azokat a szülőket, akiknek a gyerekeik ide fognak járni, hogy vegyenek részt itt a... V: Hát végül is a költözésben, a fizikai... a szekrények, a padok... azt cigány szülők, közmunkások, ők költöztettek el bennünket. A meszelésben meg a ta­karításban nem szóltunk nekik, és utána mondták. Nem sokan, de mondták, hogy miért nem szóltunk. Szóval érzik ők azt, hogy ha jó szándékkal közelí­tünk, sokszor kell velük csatázni, mert azért, eleve más a szemléletük, ezek az emberek nem dolgoznak, meg érdemes lenne azt végignézni a B. utcai szociá­lis épületeket, meg miegyebek. Igazából én azt gondolom, hogy mindenről le­het beszélni fehér asztal mellett, de menjenek ki, és nézzék meg, hogy élnek azok az emberek. Én mindig azt mondom, hogy ha egyáltalán csak betámo­lyognak ebbe az iskolába, az is egy csoda. Ahogy ők élnek, ahhoz képest. Ott kéne először is változtatni, de az a költséges oldala ennek. Szóval ennek az egész romakérdésnek egy borzalmas rákfenéje, hogy ezek az emberek kies­tek a munkából, összezsúfolva élnek, szegények mit tudnak csinálni, egymás­sal a hülyeséget erősíteni. Unalmában, mert hát olvasni sem nagyon tud, a té­vén, a zenén meg az egymás ökörködésén, meg egymást hogy verjék át, meg kártyáznak. Mert akkor is azt mondom, hogy a szocializmusban ilyen szem­pontból másabbul adta magát az ő beilleszkedésük, mert mindegy, hogy az egy töltelék munkahely volt, és egy seprűvel próbáltak a főnök elől egész nap elkeverni valahogy, de akkor is közösségben volt, „mosdjál már meg, mert bü­dös vagy!”, próbáltak azért úgy idomulni ahhoz a dologhoz. Meg lehet figyelni például, amikor én még idekerültem az iskolába, a tanévzáró is majdnem ugyanolyan nap volt, mint a többi, mert nem öltöztek fel a gyerekek, szedett­­vedettül, hogy ilyen, hogy egy virágot hozzanak, mert nőnap van vagy pedagó­gusnap van? Nem. Most igaz, hogy egy műanyag virágot, de a tanévzáróra mindig elhozzák a virágot, a legszegényebb... szóval azért én mondom, hogy nagyon szívósan meg hosszú időn át azért lehet őket... meg ilyen, hogy szülői értekezlet: nem járnak, de például most a Phare program keretében járt a tánc­tanár, táncruhát kölcsönöztünk olyan igazit, olyan szépet, pirosat, meg rózsá­sat, meg izé, és arra bejöttek megnézni. Én azt mondom, hogy a gyerekek által kellene a szülőket is valamelyest nevelni. A harmadik formátum pedig már olyan további információkat tartalmaz, melyek még nem az elemzés részei, de a szöveget előkészítik azzal, hogy közük ■ a szövegrész elhangzásának idejét; ■ a különböző megjegyzéseket; ■ a beszélő gesztusait; ■ utalásokat más interjúkra.

Next