Héra Gábor - Ligeti György: Módszertan. Bevezetés a társadalmi jelenségek kutatásába (Osiris tankönyvek, 2005)
III. Adatgyűjtés
284 IV. Adatfeldolgozás és elemzés „K: Gondoltak-e arra, hogy behívják azokat a szülőket, akiknek a gyerekeik ide fognak járni, hogy vegyenek részt itt a... V: Hát végül is a költözésben, a fizikai... a szekrények, a padok... azt cigány szülők, közmunkások, ők költöztettek el bennünket. A meszelésben meg a takarításban nem szóltunk nekik, és utána mondták. Nem sokan, de mondták, hogy miért nem szóltunk. Szóval érzik ők azt, hogy ha jó szándékkal közelítünk, sokszor kell velük csatázni, mert azért, eleve más a szemléletük, ezek az emberek nem dolgoznak, meg érdemes lenne azt végignézni a B. utcai szociális épületeket, meg miegyebek. Igazából én azt gondolom, hogy mindenről lehet beszélni fehér asztal mellett, de menjenek ki, és nézzék meg, hogy élnek azok az emberek. Én mindig azt mondom, hogy ha egyáltalán csak betámolyognak ebbe az iskolába, az is egy csoda. Ahogy ők élnek, ahhoz képest. Ott kéne először is változtatni, de az a költséges oldala ennek. Szóval ennek az egész romakérdésnek egy borzalmas rákfenéje, hogy ezek az emberek kiestek a munkából, összezsúfolva élnek, szegények mit tudnak csinálni, egymással a hülyeséget erősíteni. Unalmában, mert hát olvasni sem nagyon tud, a tévén, a zenén meg az egymás ökörködésén, meg egymást hogy verjék át, meg kártyáznak. Mert akkor is azt mondom, hogy a szocializmusban ilyen szempontból másabbul adta magát az ő beilleszkedésük, mert mindegy, hogy az egy töltelék munkahely volt, és egy seprűvel próbáltak a főnök elől egész nap elkeverni valahogy, de akkor is közösségben volt, „mosdjál már meg, mert büdös vagy!”, próbáltak azért úgy idomulni ahhoz a dologhoz. Meg lehet figyelni például, amikor én még idekerültem az iskolába, a tanévzáró is majdnem ugyanolyan nap volt, mint a többi, mert nem öltöztek fel a gyerekek, szedettvedettül, hogy ilyen, hogy egy virágot hozzanak, mert nőnap van vagy pedagógusnap van? Nem. Most igaz, hogy egy műanyag virágot, de a tanévzáróra mindig elhozzák a virágot, a legszegényebb... szóval azért én mondom, hogy nagyon szívósan meg hosszú időn át azért lehet őket... meg ilyen, hogy szülői értekezlet: nem járnak, de például most a Phare program keretében járt a tánctanár, táncruhát kölcsönöztünk olyan igazit, olyan szépet, pirosat, meg rózsásat, meg izé, és arra bejöttek megnézni. Én azt mondom, hogy a gyerekek által kellene a szülőket is valamelyest nevelni. A harmadik formátum pedig már olyan további információkat tartalmaz, melyek még nem az elemzés részei, de a szöveget előkészítik azzal, hogy közük ■ a szövegrész elhangzásának idejét; ■ a különböző megjegyzéseket; ■ a beszélő gesztusait; ■ utalásokat más interjúkra.