Héra Gábor - Ligeti György: Módszertan. Bevezetés a társadalmi jelenségek kutatásába (Osiris tankönyvek, 2005)

I. Rövid bevezetés

Bevezetés 33 orvosa” (a szegények, alávetettek problémáit kutatja, őket segíti), valamint „a tudo­mány főpapja” (elvont elméleti, illetve módszertani problémákkal foglalkozik) szere­pet ölti fel. Véleményünk szerint egyetlen vizsgálat során is egyszerre tölti be mindhá­rom szerepet. Ezek néha konfliktusba kerülnek egymással, s a kutató akkor dolgozik jól, ha a munka végére mindhárom szerepének eleget tudott tenni. Az Andorka által felvázolt szereptípusokra még utalunk a könyv további részében, a megfigyelést tárgyaló fejezetben. A sort kiegészítenénk a fentebb már említett tanítói szereppel: a társadalomkutató egyben a nép tanítója, amikor társadalomtudományos is­meretterjesztő munkát végez kutatásai eredményeinek megfelelő formájú közlésével. A világ, a társadalom megismerése végeredményben önmagunk megismerése. Ta­lán ez a legfontosabb funkciója a társadalomtudományos vizsgálódásnak. Az ember nemhogy tudóssá, de társas lénnyé, sőt emberré sem válhat a másokkal való intenzív és kölcsönös kommunikáció hiányában. Önmagunk, saját személyiségünk felépítése a másokkal való interakció során történik csecsemőkorunktól kezdve, s tart halálun­kig. Ugyanígy a társadalmi életvilág megismerése egyben önmagunk megismerése is. Mindezt József Attila plasztikusan és tömören így fogalmazza meg: Hiába fürösztöd önmagadban Csak másban moshatod meg arcodat (Nem én kiáltok, 1924) FÜGGELÉK Rövid összefoglaló A TÁRSADALOMTUDOMÁNYOK SZEREPE ÉS CÉLJA Specializálódás LA kutatások céljaj A kutató felelőssége A tudományos megismerés kritériumai-[~Mágikus világmegismerés —1 Hétköznapi tudás tudományos tudás J Társadalomtudományos objektivitás ------Az áltudományos tudás | Művészet vagy tudomány Ellentétpárok [Keleti és nyugati megismerés kis kitérő | Kvantitatív vagy kvalitatív módszerek------[ Alapkutatás alkalmazott kutatás

Next