Héra Gábor - Ligeti György: Módszertan. Bevezetés a társadalmi jelenségek kutatásába (Osiris tankönyvek, 2005)
I. Rövid bevezetés
Bevezetés 33 orvosa” (a szegények, alávetettek problémáit kutatja, őket segíti), valamint „a tudomány főpapja” (elvont elméleti, illetve módszertani problémákkal foglalkozik) szerepet ölti fel. Véleményünk szerint egyetlen vizsgálat során is egyszerre tölti be mindhárom szerepet. Ezek néha konfliktusba kerülnek egymással, s a kutató akkor dolgozik jól, ha a munka végére mindhárom szerepének eleget tudott tenni. Az Andorka által felvázolt szereptípusokra még utalunk a könyv további részében, a megfigyelést tárgyaló fejezetben. A sort kiegészítenénk a fentebb már említett tanítói szereppel: a társadalomkutató egyben a nép tanítója, amikor társadalomtudományos ismeretterjesztő munkát végez kutatásai eredményeinek megfelelő formájú közlésével. A világ, a társadalom megismerése végeredményben önmagunk megismerése. Talán ez a legfontosabb funkciója a társadalomtudományos vizsgálódásnak. Az ember nemhogy tudóssá, de társas lénnyé, sőt emberré sem válhat a másokkal való intenzív és kölcsönös kommunikáció hiányában. Önmagunk, saját személyiségünk felépítése a másokkal való interakció során történik csecsemőkorunktól kezdve, s tart halálunkig. Ugyanígy a társadalmi életvilág megismerése egyben önmagunk megismerése is. Mindezt József Attila plasztikusan és tömören így fogalmazza meg: Hiába fürösztöd önmagadban Csak másban moshatod meg arcodat (Nem én kiáltok, 1924) FÜGGELÉK Rövid összefoglaló A TÁRSADALOMTUDOMÁNYOK SZEREPE ÉS CÉLJA Specializálódás LA kutatások céljaj A kutató felelőssége A tudományos megismerés kritériumai-[~Mágikus világmegismerés —1 Hétköznapi tudás tudományos tudás J Társadalomtudományos objektivitás ------Az áltudományos tudás | Művészet vagy tudomány Ellentétpárok [Keleti és nyugati megismerés kis kitérő | Kvantitatív vagy kvalitatív módszerek------[ Alapkutatás alkalmazott kutatás