Ibn Khaldún: Bevezetés a történelembe (Al-Muqaddima) (Osiris könyvtár - Történelem, 1995)

Hatodik fejezet. A különböző tudományágak. Az oktatás módszerei s az ezekkel kapcsolatban felmerülő körülmények. Tartozik hozzá egy bevezető és több függelék

hatók -, s egy velük az észlelés mindkét módjában. Mindannyian az ő megjelenései, s ő ellenőrzi azokat, mivel ő konstituálja létezésüket abban az értelemben, hogy nélküle nem léteznének. Ez azoknak a véleménye, akik hisznek a megtestesülésben. 2. A második azoknak a megközelítése, akik hisznek az abszolút egységben. Mintha csak megérezték volna a megtestesülésben hívők közlésében az (isteni) különbözőséget, amely ellentmond az egység fogalmának, s ezért ők tagadták azt, hogy különbség lenne az őseredeti (istenség) és a teremtmények között a lényeg, a létezés és az attribú­tumok tekintetében. Abban a kérdésben, hogy miért különböznek egymástól az érzékszervek és az értelem által észlelt jelenségek, azzal a szofizmával álltak elő210, hogy azok az emberi észlelésből fakadnak, vagyis a képzelet szüleményei (awhäm).2" A képzeleten ők nem a tudás, vélekedés és kétség sorának a részét értik, hanem úgy gondolják, hogy mindez nem létezik a valóságban, hanem csupán az emberi észlelésben találtatnak. Csupán az őseredeti (istenségnek) van valósá­gos létezése, akár külsődlegessen, akár belsőleg - ahogy ezt lehetőség szerint később megállapítjuk. Ennek megértését nem segíti elő az, ha az elmélkedésre vagy az érvelésre hagyatkoznak, ahogyan azt az emberi észleléssel kapcsolat­ban tesszük. Ez ugyanis az angyali észlelések alapján hagyományozó­­dik (az emberek között). A próféták természetes hajlandóság révén tesznek szert rá. Utánuk a szentek, az ő isteni vezetésük révén birto­kolják. Ám, aki tudományos módszer által próbálja megszerezni azt, az tévelyegni fog. Egyes (szúfi)szerzők megpróbáltak magyarázatot adni a létező dolgokat (elfedő fátyol) feltárására és a (létezés) valóságainak a rend­jére az (isteni) megnyilvánulásokkal foglalkozók módszere szerint, ám összehasonlítva azokkal, akik tudományos vizsgálódásokkal, termino­lógiai kérdésekkel és tudományokkal foglalkoznak, az előbbiek a homályt csak még jobban fokozzák. Példa erre al-Fargänl, Ibn al-Fárid qasTdajának a magyarázója.212 Kommentárja elején lévő előszavában a létezésnek az aktív princípiumtól való emanációjával213 és annak rendjével kapcsolatban megemlíti, hogy minden létezés az egyedüli­­ség (wahdániya) attribútumából fakad, ami az egység (ahadiya) meg­nyilvánulása. Mindketten a nemes lényegből emanálódnak, amely csakis és kizárólag az egyedülvalósággal (wahda) azonos. Ezt az emanációt megnyilvánulásnak (tagalli)214 nevezik. A megnyilvánulá­sok első fokozata az ő véleményük szerint a lényeg önmegnyilvánu­lása. Ez tökéletességet foglal magában, mivel ez áramoltatja ki a József Attila Tudományegyetem Magyar Irodalomtörténeti Tanszéket* Könyvtára 6722 Szeged, Egyetem u. 2—6.

Next