Kabdebó Lóránt: Szabó Lőrinc pályaképe (2001)

"Pusztul, ami csak egy" - Az ész kalandjai (Harc az ünnepért, 1937-1938)

Szabó Lőrincnél a magányos ember helyzete így fogalmazódott meg (Az Egy álmai, 1931): Ketten vagyunk, én és a világ, ketrecben a rab, A baráti-költői versengés másik oldalán megszólaló Illyés Gyula pedig az ettől a helyzettől való megszabadulás képével zárja versét (Szabadon: véd­telen, 1938): Ott kezdődött, hol két felem elhull, a rab s a porkoláb. és alkotja meg a személyes létezését is meghatározó közösségi ember ké­pét (Dülő-út, 1938): [...] E nép löki a vért szívembe, számba az igét. Hazugság vagyok, puszta kép nélkülük, létre nem lehelt agyag; Tematikailag történelemmel szembesítő korösszefoglalás felé Radnóti Miklós lírája halad öntudatosan (az eclogák sorozatában); valamint Weöres Sándor készít egyfajta humanista etikával kiegészülő, az ellent­mondásokat az irracionalizmusban oldó ismeret- és lételméleti szinté­zist (A teljesség felé), de mindkettejüké inkább az elkövetkező években tetőz majd. Ugyanakkor mindezek a törekvések valamilyen formában összekapcsolódnak a Babits-líra összegző felizzásával, az adott korral szembeni cselekvő ellenállást is befogadó humanizmusával. Szabó Lőrincnél ekkor legfeljebb néhány létversben oldódnak fel, ille­tőleg iktatódnak ki személyisége korábbról hozott és ekkor felerősödő el­lentmondásai, bennük ezen korszaka is az összegző nagy költészet szint­jére emelkedik (lásd a kötet vége felé, az évszak menetét követő termé­szeti versek ciklust imitáló sorozatát). Szabadság és kötöttség A Különbéke-korszak idején az adatokkal megfogalmazható, kitüntetett időpillanatokat választotta Szabó Lőrinc költészete témájául. 1936 után megtartja témául ezeket az időpillanatokat, de nem elégszik meg ezek-151

Next