Kabdebó Lóránt: Szabó Lőrinc pályaképe (2001)

"Pusztul, ami csak egy" - Berendezkedés a korlátozott életben (Különbéke, 1933-1936)

irodalomnak (s a legtöbb kis nép irodalmának) nagy tehertétele a túlzott politikai érdekeltség. írónak és politikusnak más és más a célja, mások az eszközei. Igazság és szépség azonban sohasem lehet igazán ártalmas vagy fölösleges. Tévedés, hogy a világot, az emberiséget a partikuláris je­lenségek érdeklik. Az általános emberinek, az egyetemes érvényű jellem­zésnek és ábrázolásnak kell dominálnia minden műben a nemzeti fölött, ahogy önmagáért és önmagában súlya lehessen a világban a nemzetek­nek is a nemzetfölötti a legnagyobb kincsük”. József Attilánál a Nagyon fájtól kezdődően és Szabó Lőrincnél a Kü­lönbéke vagy még inkább a Harc az ünnepért kötetekben minden korábbi tájékozódás továbbra is benne van, csakhogy olyan tematikai többlettel is telítetten, ami poétikailag is modellezhetően jelenik meg, költészet­történeti elmozdulást is felszínre hozva. Valamely történelmi esetleges­ség leírása helyett a vers a történeti kötöttségeit is magában foglaló léte­zését átfogó tudati működés egészére kérdez rá. Ez a létezésre való rá­kérdezés újabb, más pozícióból történik: ez a pozíció az önállósuló Dichteré, aki immár nem (illetőleg nem csak) a Führer ellenlábasa, ha­nem egy, az emberen is túlmutató, a világegész rendjére figyelő, kérde­ző-elemző apparátust bont ki a poétikai lehetőségekből. Nem vitát, nem morált, nem ismeretelméletet, hanem mindezeket is. Regressziót te­remt a tudatban, reagál a létezés eseményeire, amelynek során a vers al­kotója önmagában egységesülve láthatja a létezés egészét - József Attila megfogalmazásával - „az őssejtig vagyok minden ős”. Az imigyen felfo­gott világegész válik mértékké, a gondolat egyenértékűjévé: Tündöklik, mint a gondolat maga, a téli éjszaka. (József Attila: Téli éjszaka) A költői tudat pedig ennek a világegésznek isteni jelentőségű vizsgálójá­vá - a versben pedig alkotójává válik. Ezáltal kap értelmet a Szabó Lőrinc-i Vezér című versben elvarratlanul hagyott kérdés: itt hangolódik rá az annak előzményeként idézett Goethe-szöveg a külső látomás után a belső kérdezésmódra: De, hogy a Mindenség is csak egy Költő Agya, úgylátszik, igaz. ­(Tücsökzene, 350.) 13 5

Next