Kardos András - Radnóti Sándor - Vajda Mihály szerk.: Diotíma. Heller Agnes 70 születésnapjára (1999)

Garai László: Dialógus az emberről, a génállományáról, meg a szertelenségéről

Filozófus: Természetes. Ember: Én ezt nem szellemeskedésnek szántam, hanem egy olyan kérdés­nek akartam ezzel nekigyürkőzni, amely nagyon is komoly az én számomra, aki azt hiszem, hogy erről a „csak ember”-ről mondhatta József Attila: ...Még nem nagy az ember, De képzeli, hát szertelen. Az én 1933 és 1937 között született nemzedékemnek, ha szabad tudósok előtt ilyen tudománytalanul fogalmaznom, a génjeibe épült, mint egy na­gyobb sugárdózis, hogy mit jelentett a képzelt nagyságnak ez a szertelensé­ge. Ám mire építhette József Attila az optimizmusát, amely így fogalmazta­tott vele: „...Még nem nagv az ember”? Hihetünk-e neki, amikor erről így vall? Bízom, hisz mint elődeinket karóba nem húznak ma már Mert ha igen, akkor bizalmában már nem tudja követni az, aki csak öt évvel is túlélte őt. S akiben egy későbbi korszak történelmi változásai újjáélesztet­ték volna a bizalmat, annak a mai kor kínál új tapasztalatokat: szemkiszú­­rást, férfiak nemi szervének leszaggatását, állapotos nők hasának feltépé­sét, autójukból kirángatott ismeretlenek agyonverését, miegymást Hegyi- Karabahtól Jugoszlávián át Los Angelesig... Nos, a kérdésem tehát ez: van-e a tudománynak a változó történelmi ta­pasztalatoknál nagyobb bizonyossága, amellyel elhiteti velem, hogy az em­ber, ha nem is nagy, de afelé tart, hogy szertelenségei olyanok, mint az első dackorszakát élő hároméves gyermeké, aki valamit már tud önállóan csi­nálni, és ezért mindent önállóan akar, hogy ezáltal sok mindent meg is tanuljon; vagy mint a serdülőé, aki épp abban teszi szertelenségei által pró­bára magát, hogy vajon kíséri-e őt személy szerint a „szellem és a szerelem”? Természettudós: József Attila, amiképp a nagy művészek általában, so­kunk szubjektív vágyát és szorongását fejezi ki, valószínűleg jobban, mint ahogy erre a természettudománynak ez az ága, a pszichológia, valaha is ké­pes lesz. Az objektív igazság szempontjából azonban nem szabad komolyan venni a művészetet. Akármennyire megragad is a nyári hangulat könnyed­ségét kifejező erejével például a költőnek ez a képe: Ezüst derűvel ráz a nyír Egy szellőcskét...- tudományos szempontból tekintve persze képtelenséget állít, minthogy a szél szokta rázni a fát, nem pedig megfordítva. Nos, hasonló a helyzet az em­ber nagyságára vonatkozó költői képpel is. Ellentétben azzal, amit József Attila sejtetne, ha nem művészetként, ha­nem tudományként kínálná, amit kínál, az igazság az, hogy ha úgy ítélem 159

Next