Kardos András - Radnóti Sándor - Vajda Mihály szerk.: Diotíma. Heller Agnes 70 születésnapjára (1999)

Garai László: Dialógus az emberről, a génállományáról, meg a szertelenségéről

ha alacsony életképessége folytán elpusztul, mielőtt elszaporodna. Nagy rit­kán azonban előáll olyan módosulás is, amely a szintén módosult életfelté­telek között életképesebb, mint a faj normális egyedei - ilyenkor a mutáns elszaporodik, s ez új faj kifejlődésének vetheti meg az alapját. Tulajdonkép­pen a főemlősök ilyen mutációjaként jelent meg valamikor az ember a maga új tulajdonságaival: gondolkodásra, beszédre, szociális szerveződésre és munkavégzésre való képességeivel. Azóta az emberen előálló újabb mutá­ciók nagy többségükben ugyancsak károsak voltak, bár akadtak kisebb módosulások, amelyek beváltak. Ezeket azért nem említettem az imént, mert csak többfélévé tették az embereket, de nem „nagyobbá”. Hanem ha a jövőben - és minden jel szerint a beláthatóan közeli jövőben ­­az ember megtanul mesterséges módon létrehozni előre megtervezett mutá­ciókat, akkor valóban olyan eszközt nyer, amellyel új tulajdonságokat ala­kíthat ki magában, s ezek révén ténylegesen „nagyobbá” lehet. Ember: Ebben a megoldásban ugyan van szellem, és meglehet, szerelem is szükségeltetik hozzá (ha egyszer az új tulajdonságokat el kell szaporítani) ­­ám én mégsem hiszem, hogy József Attila kifejezetten erre célzott volna, amikor megállapította, hogy „még nem nagy az ember”. Természettudós: Valóban. Ezért is mondtam, hogy abban az értelemben, ahogyan ő beszél róla, az ember akár további százezer év alatt sem fogja megváltoztatni a „nagyságát”. Filozófus: Engem egész fejtegetésedben a logikai következetesség nyűgö­zött le (miközben szerényen elhárítottad magadtól a kompetenciát a tények logikai illeszkedésének kérdésében). Mert logikus, hogy egy olyan ember, akinek nemzője a természeti véletlen, világrahozója pedig a természeti szük­ségszerűség, a jövőben sem fog mást tenni, mint hogy a gondolkodásra, be­szédre, szociális szerveződésre és munkavégzésre való képességek véletle­nül előállott mutáns mintáját másolja kényszeresen. Természettudós: Szó sincs róla. Az ember a jövőben, akárcsak a múltban, a másolt és tovább másolandó mintát meg is nyilvánítja, vagyis gondolko­dik, beszél, társadalmat szervez, végül, de nem utolsósorban, dolgozik. Ember: Aminek révén azután a világon minden megváltozhat, ugyebár ­­kivéve az embert. Természettudós: Valójában az, ami az emberben tényleg változatlanul örökítődik át nemzedékről nemzedékre, az egy olyan tág forma, amelyet a környezet a legváltozatosabb tartalommal tölt ki. Úgyhogy az ember, amint e két tényező - az öröklődés és a környezeti hatás - eredőjeként megjelenik, tulajdonképpen hamarabb kelti a nagyon is változónak a benyomását, s ha ehhez még azt is hozzátesszük, hogy a recesszív öröklés folytán az egyén esetében megannyiszor nemcsak a környezet által kialakított tartalom, de az öröklött forma is eltér a közvetlen ősökétől, akkor láthatjuk, hogy a ter­mészettudománynak nem kevés erőfeszítésébe kerül, hogy ezektől a járulé­kos tényezőktől megtisztítva felmutassa azt, ami a homo sapiens lényegét változatlanul őrzi, amióta és amíg ez a faj fennáll. Filozófus: Okfejtésed, mondom, rabul ejt logikájának eleganciájával. A lo­gika azonban szintén csak forma, tehát rá is érvényes, hogy a legváltozato­162

Next