Kardos András - Radnóti Sándor - Vajda Mihály szerk.: Diotíma. Heller Agnes 70 születésnapjára (1999)

Garai László: Dialógus az emberről, a génállományáról, meg a szertelenségéről

Filozófus: Ugyan, felejtsd már el, kérlek, az ember tulajdonságait, vagy hidd el legalább, hogy azok semmilyen történelmi fellépésre nem predeszti­nálják az embert jobban, mint az ellenkezőjére. Bármilyen tulajdonságok „jellemezzék” is az embert, mint mondtam, elkövetheti az individuális tettet, amely utólag fogja meghatározni, hogy milyen tulajdonságok jellemezzék. És ha abban a fogalmi körben, amelyet a természettudomány alakított ki, jobban tudtok gondolkodni, akkor így is fogalmazhatok: az ember, amikor individuális tettet követ el, a felmutatott példával mintegy kiválasztja a sze­lekciós rendszert, amely azután kiválasztja, hogy milyen legyen az ember, így valahogy megfelel? Ember: Nekem nagyon is. Még csak annyit magyarázzál el: mitől függ, hogy az individuális tett elkövetője érvényt tud-e szerezni választásának? Filozófus: Az individuális tettben megnyilvánuló választás mindig érvé­nyes. Ha egy másik individuális tett ellene feszül, ez nem közömbösíti: ha ez utóbbi győzelmet arat, ez nem jelenti azt, hogy érvényesség tekintetében a legyőzöttnek a helyébe lép - az ember érvényes lényege, amelyet „be kell val­lani”, ettől kezdve kettejük harca lesz, illetve egyikük győzelme és a másik bukása (gondoljunk a József Attilától idézett sorokra: .Árpád és Zalán, Werbőczi és Dózsa...”). Ember: Mégis... Tudom, gyarlóság, de azért megvallom: ha vállalom egy individuális tett kockázatát, nekem nem mindegy, hogy mások individuális tettei követik-e az én tettem által felmutatott példát, vagy ellenpéldát sze­geznek vele szembe, netán a mindennapok középszerű életvitelének folyta­tása közben úgy jelenítik meg saját tudatuk előtt a tettem által teremtett új emberi lényeget, hogy nekem, az individuális tett tőlük oly különböző elkö­vetőjének az „őrült” tulajdonságát tulajdonítják. Természettudós: Az utóbbi időben a szociálpszichológia is felfigyelt erre a kérdésre, és a természettudomány hiteles, kísérleti módszereivel kezdte vizsgálni, mitől függ, hogy egy különös módon viselkedő kisebbség követőre talál-e.2 A különböző országokban végzett kutatások egyelőre különböző eredményeket adtak: egyesek megállapítása szerint azt követik a többiek, akinek hatalma van, mások szerint azt, akinek a kérdéses magatartás terü­letén való speciális tudása, de vannak olyan adatok is, amelyek olyan sze­mélyiségtulajdonságok meghatározó szerepéről vallanak, mint például a következetesség, amely követőket vonzhat a legkülönösebb magatartáshoz is, ha éppen ebben nyilvánul meg. Én nem vagyok otthonos a természettu­dománynak e különös ágában (amelyet, megvallom, néha kicsit idegennek is érzek magamtól), de ezúttal azt hiszem, hogy az eltérő közegben nyert el­térő tényekben ugyanaz a mechanizmus jelenik meg, méghozzá éppen a szelekcióé, amelyről jelenleg beszélünk. Úgy látszik, hogy különböző szelek­ciós rendszerek különböző tulajdonságok hordozóit válogatják ki ugyanarra a funkcióra. Ember: ...amely - ne felejtsük el, hogy miről beszélünk éppen - az emberi szelekciós rendszer érvényes megválasztásának a funkciója. Ugye, a Filozó­2 S. Moscovlci: Social influence and social change. London, 1976, Academic Press. 172

Next