Kardos András - Radnóti Sándor - Vajda Mihály szerk.: Diotíma. Heller Agnes 70 születésnapjára (1999)

Veres András: Olvasatok Heller Ágnes Kosztolányi-könyvéről (Értelmezéstörténet hét tételben)

Kezdő irodalomtörténészként egyre jobban tájékozódtam az irodalmi élet­ben, s a Kosztolányi-könyv sok más, nyomtatásig nem jutó olvasatával is megismerkedtem. Lassacskán világossá vált, hogy Heller Ágnes értelme­zését miért gondolják Kosztolányi elleni támadásnak. Annak a kérlelhetet­len és érzéketlen marxista kirekesztésnek a folytatását látták benne, amit Lukács György 1945 utáni cikkei példáztak. Lukács szemében ugyanis könnyűnek találtatott a magyar irodalom túlnyomó része: Arany Jánostól és Madách Imrétől Babitson, a Nyugat és a Szép Szó körén át Kassákig, Weöresig és Németh Lászlóig. S kétségtelen, hogy Az erkölcsi normák fel­bomlása koncepcionálisan Lukács Györgynek még a húszas-harmincas években kialakított „kétszintes” (történetbölcseleti/világtörténelmi és politi­­kaszociológiai/magyar történelmi) fejlődéssémájához kapcsolódott. A történetbölcseleti szint a „társadalmi formák” marxista elméletét jelenti, a polgárság egykor forradalmi, majd 1848 vagy legkésőbb 1871 óta reakciós szerepével, a kultúra egyelőre föltartóztathatatlan, permanens hanyatlásá­val (nem proletár talajról immár nem lehet jelentős értéket teremteni, a pro­letár művészet viszont még nem több, mint a régi, haladó polgári művészet folytatása). Ez a szint Lukács számára a meghatározó, ennek rendeli alá a magyar fejlődésről vallott nézeteit is. Úgy gondolta, hogy 1848, majd 1867 a két legfontosabb fordulópont történelmünkben: az első jelentős előrelépés, a második viszont jóvátehetetlen megtorpanás volt a magyar polgárosodás útján. A gyenge polgárság kompromisszumot kötött a „történelmi Magyar­­ország” feudális erőivel, és e kompromisszum tartós pangásra kárhoztatta a magyar társadalmat és kultúrát egyaránt. A két fejlődésséma részben átfe­di egymást, például a magyar polgárság megalkuvása a feudalizmussal Lukács felfogásában képtelen módon egybeötvöződik az európai késő polgá­ri hanyatlással. Aligha meglepő, hogy e sommás képnek - amely a fő vonalnak tekintett Petőfi-Ady-József Attila-triász mellett csak keveseknek kegyelmezett meg ­­nem volt sikere a különben igencsak megosztott magyar szellemi életben. Szélesebb körű hatásáról csupán addig beszélhetünk, amíg a hivatalos (pártállami) álláspont rangján volt, s koncepcionális keretét adta a kötelező iskolai tanterveknek. Bár semmiképp sem becsülném túl irodalmi közvéle­ményünk hajlandóságát a szolidaritásra, előbb Lukács György, később a (részben) tanítványaiból alakult Budapesti Iskola politikai elszigetelésének sikerességéért az ő harcosan elkülönülő-elkülönítő pozíciójuk is okolható. (Igaz, nem válik a magyar szellemi élet dicsőségére, hogy amikor Hellerék egzisztenciálisan lehetetlen helyzetbe kerültek, nemigen siettek a segítsé­gükre.) A hatvanas évek elejétől - Lukács György 1956 utáni politikai megbélyeg­zését is kihasználva - megkezdődött a magyar irodalom kirekesztett nagy­ságainak visszavétele, pontosabban visszaengedése a hivatalos kánonba. Egyik szerény epizódja volt ennek Bóka László, majd Kiss Ferenc, Rába György és mások erőfeszítése Kosztolányi Dezső irodalomtörténeti rehabili­tálására. A hetvenes évek második felében fellépő új írógeneráció, Esterházy Péter nemzedéke azután ismét fölfedezte magának Kosztolányit. A nyolcva-542

Next