Kende B. Hanna: A kisemmizett férfinem. Az ősanyaistennőktől a mesterséges anyaméhig (2009)

Utószó

ki kellett zárni a kultúrából a termékenységgel, különösen a valahai női istenségekkel és a föld termékenységének kultuszával összefüggő történelmi és vallási elemeket. Ennek módszerei közé tartozott a nők leértékelése, a gyerek létre­hozásában betöltött szerepük kisajátítása vagy egyenesen tagadása. Például olyan hiedelmek kialakítása, hogy a gyermek anyagát a férfi­sperma szolgáltatja, emiatt kell a férfinak az állapotosság idején a nővel gyakran közösülnie. Vagy ellenkezőleg: hogy a gyermek anyagát ugyan az asszonyi test szolgáltatja, de formáját a férfitól kapja - férfi hiányában a nő csak szörnyeket képes világra hozni (ezt nem kisebb ember, mint Arisztotelész állítja). A nő hozzájárulásának leértékelé­sében hasonló tendenciákat mutat a néphit és a filozófia, a tudós ér­tekezés és a mitológia. Ez egészen a nő gyermekek létrehozásában játszott szerepének teljes tagadásáig is eljuthat. (Ezt nevezi Adler ten­denciózus appercepciónak.) Ezen is túltesz a férfi kisebbértékűségi érzés kompenzálásának az a mechanizmusa, amelyet mi ebben a könyvben a kisajátítás vagy a felülírás szóval jelöltünk. Ennek egyik legkülönösebb (mert tudomá­nyos mezbe öltöző) megnyilvánulása a freudi inverzió, amely szerint a női lélek fő mozgatórugója a péniszvágy, vagyis a férfi nemi szerv elirigylése,* és hogy a gyerek létrehozása ennek ellensúlyozását szol­gálná! Ebben a szemléletben nem a férfi kompenzálja szervi kisebbér­­tékűségét, hanem, ellenkezőleg, a gyerek jelenik meg úgy, mint a nő falloszirigységének, falloszvágyának terméke. Ebben az interpretáció­ban szinte eltűnik az anyaság ösztöne, amely már az állatvilágban is jelentős szerepet játszik, s amely az emberiség történetének egyik állandója, s minden bizonnyal jövőjének fontos tényezője. Az anyaság primátusa azonban a férfi istenség világában is valaho­gyan visszaköszön. így például a zsidó vallásban, ahol ugyan az Uris­* Ez már a freudizmussal ismerkedő fiatal József Attilát is meglepte, aki egy nemrégiben előkerült jegyzetében mind a péniszirigységre, mind a férfi fallikus büszkeségére megoldást talált: „A »kis fallosz« (a klitorisz) miatt érzett bánatát a kisleánynak megszüntethetné az a tudat, hogy neki viszont nagy mellei lesznek, mint a mamának, és ugyanez a tudat a kisfiú reális önérzetét is helyreállítaná - nem lenne túl büszke a péniszére, falloszára, és egyben nem nézné le a kislá­nyokat...” (Valóság, 2008/10. 53.) 223

Next