Kende B. Hanna: Gyermekpszichodráma (Osiris tankönyvek, 2000)

Magatartászavarok

AGRESSZIVITÁS • 115 belül a megjelenő szörnyek lenyűgöző hatásának a kisgyerek van leginkább kité­ve. Egyrészt mert ő olyan végtelenül kicsi az óriások világában, másrészt mert olyan végtelenül kiszolgáltatott. Mivel nála még nem különül el a képzelet és a valóság világa, ez különösen érzékennyé teszi. Világosítsd föl gyermeked: a haramiák emberek} a boszorkák - kofák, kasok. (Csahos kutyák nem farkasok!) Vajon miért mondja ezt József Attila? Szörnyalakok gyakran jelennek meg gyerekek, kiskamaszok és ifjak képzele­tében. A szörnyeknek gyakran van kettős jellegük, magát a gyereket és a leselke­dő veszélyt egyaránt jelképezik. (Erről lásd a veszélyeztetett gyerekek rajzaiban megjelenő monstrumok értelmezését.) Az Iskola a határonban Ottlik az agressziónak, a fizikai bántalmazásnak kitett kisfiú verbális stratégiáját mutatja be, aki úgy szereli le támadóit, hogy félelme­tes, trágár szavakkal, káromkodással bombázza őket. Az agresszivitás leszerelése Számos gyermek-csoportterápiáról írott tanulmány és szakkönyv beszámol az agresszivitás vagy a destruktív cselekvés kezelésének nehézségeiről. Nem biztos, hogy egyetértünk az agresszivitás erőszakos leszerelésének, fé­ken tartásának azzal a módjával, ahogyan azt egyik tizenkét éves csoporttagunk kifejezte (14. ábra). A pszichoanalitikus gyermekpszichodráma keletkezése idején, a negyvenes évek végén, mint más helyütt kifejtettük, Dreyfus-Moreau-ék eleinte úgy gon­dolták, hogy a gyerekek szabadon kiélhetik agresszivitásukat. „A kiabálás, a ve­rekedés, a bútorfelforgatás, még az ablaktörés sem váltott ki semmiféle megtor­lást.” Ez az acting out szerencsétlen következményeket vont maga után: a gyere­kek mindent szétvertek, és bántalmazták egymást anélkül, hogy ennek bármiféle terápiás eredménye lett volna. Ekkor vezették be az „úgy tenni, mintha” szabá­lyát. Christiane Lutz is hasonló konklúzióhoz jutott: „kiderült, hogy a hosszabb időn át gyakorolt vad ágálást és vadulást, bár elsődlegesen megkönnyebbülést és feszültséglevezetést hozott, mégsem tekintették kielégítőnek, és kikristályoso­dott, hogy a csoporttagok valami másra vágynak”. Aichinger (1997) úgy véli, hogy gyerekekkel azért dolgoznak oly ritkán cso­portban, mert könnyen alakulnak ki destruktív kölcsönhatások, kaotikus légkör, amellyel szemben a terapeuták néha tehetetlenek és erőtlenek. Előfordul, hogy a

Next