Kenedi János (szerk.): Bibó-emlékkönyv 2. (1991)

II. Tanulmányok (folytatás) - Vályi Nagy Ervin: Gondviseléshit - kontra és pró (Bibó István Uchroniája elé)

VALYI NAGY ERVIN Gondviseléshit - kontra és pró BIBÓ ISTVÁN UCHRONIÁJA ELÉ 1. Bibó István hátrahagyott munkái közül két rövidebb írás közvetlenül érinti a teológiát. Az egyik az itt közölt Uchronia, a másik a Confessio című folyóirat 1979/4. számában megjelent két verselemzés, József Attila: Négykézláb másztam és Radnóti Miklós: Sem emlék, sem varázs­lat. Bibó interpetációja szerint a két vers közös vonása a konvencionális, naiv, személyre szabott gondviseléshit tagadása: az angyalé, aki kísér, megvéd és megtorol. Az angyal eltűnt. „Hol azelőtt az angyal állt a karddal - talán most senki sincs.” Azt a gondviseléshitet tagadja mindkét vers, amelyet száz évvel ezelőtt Friedrich Nietzsche a „legbutább vélet­lenek” szinonimájának, az Istennel szembeni legerősebb ellenérvnek nevezett - jóllehet az akkori „képzett Németországban” nagyjából minden harmadik ember vallotta. Tegyük hozzá: a későbbiben is. Adolf Hitler gyakran hivatkozott rá: eszelős tervei és tettei igazolójaként a „gondviselést” és a „Mindenhatót” emlegette. Mindkét vers fölveti a teológiát évszázadok óta kínzó teodiceakér­­dést, vagyis a történelemben és az egyéni életben érvényesülő isteni igazságosság problémáját. Valóban érvényesül? Hogyan? Hogyan be­szélhetünk felelős módon az Isten és a történelem - a hite és a történelem, az egyház és a történelem viszonyáról? Közvetve az Uchronia is ezt a kérdést feszegeti. Az esszé legsziporká­­zóbb ötlete az, hogy a tényleges újkori történet úgy jelenik meg, mint „uchronia az uchroniában”, tagadás a tagadásban. Mert az erazmusi-hu­­manista ráció szabálya, sőt evidenciája szerint nem a címzetes váci kanonok uchroniája képtelen és bizarr - sőt „ízléstelen és botrányos”, mint R. L. pesti bíboros érsek mondja -, hanem maga a valóságos történelem. Ebben ugyanis az történt meg, aminek a humanista-keresz­tyén ésszerűség szerint nem lett volna szabad megtörténnie. (Akárcsak annak, hogy a Messiás, az élő Istennek fia szenvedjen, vagy hogy a

Next