Kósa László szerk.: Magyar művelődéstörténet (Osiris tankönyvek, 2006)

10. fejezet. Valuch Tibor: A magyar művelődés 1948 után

Művészeti kezdeményezések és szellemi irányzatok A prózában a hatvanas évek egyenes vonalú elbeszélésmódjának újragondolása és átalakítása egy új nemzedék belépésével kapcsolódott össze, ám a formaváltás csak a hetvenes évek végére vált teljessé. Ebben a hagyományostól a posztmodern felé hajló átmeneti korszakban jelent meg Spiró György a Kerengő (1974) és az Ikszek (1981) című nagyregénye, illetve Lengyel Péter Cseréptörés című műve. Ekkor bontakozott ki a Hajnóczy Péter tragikusan rövidre szabott pályája [M., 1975, A ha­lál kilovagol Perzsiából, 1979, Jézus menyasszonya, 1981), illetve Bereményi Géza munkássága [A svéd király, 1970, Legendárium, 1978). Ebben az időben jelentek meg a magyar irodalmi beszédmódot a nyolcvanas években gyökeresen átformáló Esterházy Péter (Fancsikó és Pinta, 1976) és Nádas Péter [Kulcskereső játék, 1969, Egy családregény vége, 1977) első novellái, regényei. A hetvenes-nyolcvanas évek fordulóján szinte teljes mértékben átalakult a poétikai beszédformák korábban ki­alakult rendszere, megváltozott az irodalmi jelhasználat. A nyelv és a forma megúju­ló összjátéka újraértelmezte a nemzeti irodalom paradigmáját. Más megközelítés­ben ez a változás a harmincas évek modern magyar irodalmi törekvéseinek (Babits Mihály, Kosztolányi Dezső, Márai Sándor, József Attila) a negyvenes években meg­szakított folytonosságát állította helyre és teljesítette ki. Ennek a folyamatnak volt jelentős állomása Esterházy Péter [Termelési-regény, 1979, Bevezetés a szépiroda­lomba, 1986) és Nádas Péter prózája [Emlékiratok könyve, 1986). Számos ponton az új irodalmi szemlélethez kötődik Kertész Imre és Kornis Mihály prózája, s a szövegcentrikus alkotásmód hagyományainak alkalmazása jellemző Grendel Lajos, Krasznahorkai László, Garaczi László és Márton László műveire is. A lírában az iro­dalmi paradigmaváltás elsősorban Oravecz Imre, Petri György, Parti Nagy Lajos és Zalán Tibor költészetéhez kapcsolódott. A nagy horderejű irodalmi változások közben folyamatosan szaporodtak a hata­lom és az irodalom konfliktusai. Állandó támadások közepette működött a József Attila Kör, a fiatal írók szervezete, amely hosszas küzdelem után ugyan, de a „fiatal irodalom fórumaként” megindíthatta a JAK-füzetek elnevezésű könyvsorozatát. 1983-ban - átmenetileg - betiltották a Mozgó Világot, a fiatal és kísérletező iroda­lom és művészet egyik legelismertebb folyóiratát. Ugyanekkor bezúzták a tatabá­nyai Új Forrást, mert leközölte Nagy Gáspár az 1958-ban kivégzett miniszterelnök­re, Nagy Imrére emlékező versét. 1986-ban pedig a Tiszatáj szűnt meg időlegesen Nagy Gáspár ötvenhat emlékét idéző és a Kádár-korszak erkölcsi kérdéseit megfo­galmazó verseinek közlése miatt. Az írók a sajtószabadság bővítése mellett és az iro­dalom, illetve általában a művészetek pártellenőrzésének megszüntetése mellett szálltak síkra az írószövetség 1986-os közgyűlésén. Mindez azt jelentette, hogy a magyar szellemi életben és a kultúrpolitikában végérvényesen a végéhez közele­dett a kádári konszolidáció, és érvényét vesztette a hatvanas évek elejének „nagy kiegyezése”. A konfliktusok ellenére a nyolcvanas évekre jelentősen kiszélesedett az irodalmi nyilvánosság intézményhálózata. Az egyetemi klubok és körök, a felolvasóestek az irodalmi nyilvánosság szélesítésének fontos eszközei voltak ebben az időben, s a

Next