Lányi András szerk.: Természet és szabadság. Humánökológiai olvasókönyv (Osiris tankönyvek, 2000)

A természet megértése vagy a megértés természete? - Arne Naess: Az ökológiától az ökozófiáig

Descartes-nak és Galileinek köszönhetjük ezt a megkülönböztetést, amelyhez New­ton az Optikában adta támogatását cs tekintélyét. (3) A harmadlagos tulajdonságok fogalmába az összetett érzéki tulajdonságok tartoz­nak, mint például olyan zenei akkordok, amelyek az erő képzetét a támadó bikára való asszociációval keltik fel, vagy olyan tulajdonságok, mint a szomorú, szép, félelmetes vagy szánalomra méltó. 1 la egv tájról beszélünk, a tágas vagy a szűk is harmadlagos tulajdon­ságnak számít. Mindegyiknek, többé vagy kevésbé határozottan, Gestalt jellege van (amiről később még szó lesz ebben a fejezetben). Az elsődleges és a másodlagos tulajdonságokat az különböztette meg, hogy előbbieket objektívnak tekintették, függetlennek a befogadó szubjektumtól, míg utóbbiak nem szá­mítottak objektívnak, hanem a szubjektumtól, főleg annak érzékszerveitől függőnek. Ezenkívül az (1) kategóriába tartozókat a valóságban is ottlevőnek, a tárgv részét képező­­nek tartották, míg a (2) kategória elemeiről azt gondolták, csak úgv tűnnek, mintha kívül volnának, valójában csupán az elmében léteznek. Úgy képzelték, hogv ez utóbbiakat ki­vetítjük a természetre: a vadvirágos mező csak az elménkben létezik. Érdekes elképzelés. Odakint tehát csak színtelen atomok léteztek, egészen a 20. századig, amikor is az ato­mokat elnyelték az elvont matematikai képletek. Thomas 1 Iobbes, a nagy mechanikus is tett kísérletet a kétfajta tulajdonság közti vi­szony magyarázatára. Úgy gondolta, a tárgvak legkisebb alkotóelemeinek formái felelő­sek az ízükért, így az édes ízt lassú, körkörös mozgást végző, kerek atomoknak köszönhet­jük, a keserédeset tömzsi, négyszögletes atomok vad keringőzésének, míg a savanvűt hosszúkás, négyszögletesek előre-hátra mozgásának. I Iobbes azonban, azon kívül, hogy beismeri, ez színtiszta spekuláció, nem mond többet e bennünk létrejövő igen érdekes oksági viszonyról. A természethez és a környezethez ellenségesen viszonyuló nézetek rendszerint a való­ság tényleges/objektív leírásaiként jelennek meg, míg az ellenkező beállítottságokra, a má­sodlagos tulajdonságokról szóló tanok mintájára, többé-kevésbé esetleges, szubjektív értékítéletekként történik utalás, mint „puszta” érzésekre és benvomásokra. A harmadla­gos tulajdonságok, mint például a melankólia, nem lehettek a természet vagva környezet részei, hanem csakis az egyénben voltak elképzelhetőek, így tehát csak a melankólia érze­tének a természetre való kivetítéséről beszélhetünk, nem pedig melankolikus tájról. Egy táj lehet 40 négyzetkilométer alapterületű, de nem lehet melankolikus. De miért is áll­nánk meg félúton? Nehezen érthető, a hosszúság miért nem „kivetítés” eredménye, mi­ért nem származik minden tulajdonság a szubjektumból? Es ha így gondolkodunk, elér­kezünk a „magában levő dologhoz.” mint x-hez, amelyről semmit sem mondhatunk, mert minden tulajdonságát a szubjektumtól kapta, aki érzékelése közben „hozza létre” a vilá­got. Ez a nézet, ha hízelgő is, nem tűi tanulságos. Gondolhatjuk ügy, hogy a fenyő illatát nehéz elképzelni szaglószervek nélkül. 1 lógván is lehettek volna szagok a világban a szaglószervek előtt? Valószínűleg hasonlóképpen egyet­értene mindenki azzal is, hogy a szemek megjelenése előtt a gleccserek nem lehettek fe­hérek, az. ég nem lehetett kék, sem az éjszaka fekete, vagy a köd szürke. Oda jutunk, mint amit Fcchncr, a filozófus Nachtansicht der Natúrnak hívott - a természet éjszakai képé­nek, szemben a nappal nyújtott látvánnyal -, formák nélkül, sőt, sötétség nélkül, egy álla­pothoz, amely semmilyen általunk ismert tulajdonsággal nem bír. Az. atomfizika világá-ARNE NAESS __________________________________________________________________ 62

Next