Lányi Gusztáv: Magyarság, protestantizmus, társaslélektan. Hagyomány és megújulás konfliktusa Karácsony Sándor életművében (2000)

IV. Hagyomány és megújulás

hajazat a bölcsesség, mert rajta épül a többi magasrendű és áhítatos viszo­nyulás: a szép, az igaz, a jó és a szent. A legmagasabb-rendű és legáhítatosabb praktikus relációk is a bölcsességen alapulnak: a való, az illő és az üdvös is. Az a való például, mely nem a bölcsességre épült, vagy nem abból sarjadt, hanem a bölcsesség negatív formájából, a tébolyból, kivétel nélkül mindig szerte­foszlik, megsemmisül egy bizonyos idő elteltével, szappanbuboréknak vagy álomnak bizonyul, tehát nem igazán praktikus” (MD: 70 - kiemelés: L. G.). Karácsony ezért tartotta a kultúra „magjának” vagy „gyökerének” a böl­csességet; s a reform nála ezért volt re-form: a helyes alapokra vissza- (de nem feltétlenül „hátra-”, inkább „le-”) -menni. A szabadság artefaktuma - az „otthon-lét” • Ugyanakkor azt is látnunk kell - s ezt már az eddigi elemzések talán kellően megalapozták -, hogy Kará­csony Istene nem más, mint a szabadság artefaktuma. Ezt az „artefaktumot” mi - ha nem „belülről”, hanem „kívülről”, tehát a tudásszociológia segítségé­vel akarjuk értelmezni - olyan konstrukciónak véljük, mely valóságosan léte­ző pszichológiai identitásképződmény volt. A Karácsony-féle „együgyű böl­csesség” pedig az individuumban reflektálódott lét terhe, amely azonban nála nem az ontológiai pesszimizmussal, hanem — hite révén — az ontológiai derűvel volt átszőve. Míg ugyanis a „lét terhe” az ontológiai pesszimizmus­ban magukat az identitáskonstruáló artefaktumokat leleplezi, sőt rombolja is210 - az ontológiai derű a „lét terűéből” megteremti (például az isteni kegye­lemre hagyatkozva) az „otthon-lét” érzését. Míg az ontológiai pesszimizmus eredendő hitetlenségét „forradalmi optimizmussal” hajlamos kompenzálni; az ontológiai derű viszont - például Karácsonynál és a „karácsonyistáknál” is megfigyelt tradicionalista mentalitás miatt — nem ilyen „optimista”. Nem akar - mert tudja: nem is lehet — változtatni a „léten”, csak jobban szeretne vele „azonosulni”, ezért re-former. De végül is mindegyikük ugyanazon „lét” része: a káosz felett egyensúlyozó „rend” ikertársai.211 2111 Ezeket a „mítoszromboló” s ennek árán identitás-építő, ám mégis inkább az identi­tásvesztést is megkísértő, sőt abba bele is „zuhanó” mechanizmusokat próbáltam meg - tu­dásszociológiái és pszichológiai elemzés révén — kibontani} Iölderlin, Kierkegaard és József Attila „életanyagából”. (Vő.: Lányi 1984a.) 211 Ez a gondolatmenet a tudásszociológia (Berger és Luckmann által a következő mó­don megfogalmazott) egyik alapaxiómájához kapcsolódik: ahhoz, hogy e felfogás szerint az emberi lét externalizációja kezdettől fogva a káosz és a rend közötti konfliktus színtere, azaz nem más, mint maga ez a konfliktus. „Mindennemű társadalmi valóság veszélyezte­tett és minden társadalom a káosz szélén történő konstrukció.” De mivel az externalizációs folyamatban az ember szubjektíve vélt értelmét kivetíti a világba, így a világ is mint „értel­mes” egész tekint vissza. (Berger és Luckmann 1967, 121-122). • 231 •

Next