Mezey Barna (szerk.): Hatalommegosztás és jogállamiság (Jogtörténeti értekezések, 1998)

III. Függelék - Hamza Gábor: Cicero De re publicája és az antik államfogalom

zárt, hogy Cicero a kevert alkotmány római paradigmájának kidolgozása során tekintettel volt ezekre a Rómán kívüli történelmi tapasztalatokra, azaz nem csupán szellemi elődei deduktív, absztrakt természetű államel­méletét vette figyelembe. A De re publica és az ideális állam alapjai 1. Cicero számára központi jelentőségű a concordia ordinum, azaz alap­vetően a lovagrend37 és a senatus közötti egyetértés.38 A consensus Italiae feltételezi a lovagrend és a szenátori rend39 közötti egyetértést, hiszen enélkül elképzelhetetlen a társadalmi béke. Cicero politikai gondolkodá­sa szoros kapcsolatban áll a valósággal, tehát azt nem az elvont fogalmak­ban való gondolkodás jellemzi. Nála az ideális állam működésének nem egyedüli feltétele a mikté politeia, hanem ahhoz bizonyos társadalmi ré­tegek, csoportok közötti stabil és racionális harmóniára is szükség van. A concordia ordinum cicerói követelménye40 nézetünk szerint a ratio és a rés, az idea és a társadalmi valóság integrálásának gondolatát tükrözi. A concordia ordinumot kiegészíti a consensus omnium bonorum, amely a homines tenues, a kisemberek consensusát is feltételezi, összhangban a fentebb más összefüggésekben már említett egyenjogúság követelményé­vel.41 A res publica nem utolsósorban ezáltal válik rés populivá (De rep. 1.25.39.). A concordia ordinum és a consensus omnium bonorum bizto­sítja a római alkotmány módosításának lehetőségét feltéve, hogy annak consensus az alapja. Feltétlenül érdemes rámutatnunk arra, hogy az Egyesült Államok alkotmányos rendszerének kidolgozásában döntő részt vállaló Thomas Jefferson és James Madison között talán a legnagyobb egyetértés éppen az alkotmány flexibilitásának kérdésében volt, miként erre monográfiájában Koch utal.42 2. A mindenkire kiterjedő egyenjogúság gondolata a római expanzió er­kölcsi megalapozásául szolgál. A cicerói államelméletben az állam a társa­dalomhoz azáltal is szorosan kapcsolódik, hogy a Kr. e. 63. év consula a családot „quasi seminarium rei puhlicae”-nck tekinti (De off. 1.54.).43 Hangsúlyozza ilyen módon, hogy az állam a gensekké váló családokra épül és fejlődésének alapját ezek a gensek képezik. A család kiemelkedő szerepet tölt be a tulajdoni viszonyok területén is, mivel a família a gaz­347

Next