N. Kollár Katalin - Szabó Éva (szerk.): Pedagógusok pszichológiai kézikönyve 1. (2017)

MÁSODIK RÉSZ - 7. N. Kollár Katalin: AZ IDENTITÁS ALAKULÁSA: Ml DŐL EL SERDÜLŐKORBAN?

7. AZ IDENTITÁS ALAKULÁSA: Ml DŐL EL SERDÜLŐKORBAN? ■ 191 fejlődés ennek a krízisnek a sikeres megoldása, a sikertelen kimenetele viszont a szemé­lyiségfejlődés nehézségeihez vezet, mégpedig oly módon, hogy az adott korra jellemző megoldatlan krízis tovább kíséri az egyént, s ez okozza a későbbi személyiségproblémá­kat és pszichés betegségeket. Erikson fejlődési korszakokról beszél, nem kötötte ezeket életkori határokhoz, mivel ennek időtartama egyénenként változik. Ugyanakkor fejlődé­si és társadalmi szempontból is nagy vonalakban behatárolható korszakok ezek, ezért a táblázatban a könnyebb tájékozódás kedvéért feltüntettük a jellemző életkort is. A nyolc szakasz kihívásait és ezek kedvező kimenetelét a 7.1. táblázatban közöljük. 7.1. TÁBLÁZAT ■ Erikson pszichoszociális fejlődéselméletének szakaszai KorszakKrízis Kedvező kimenet 1. csecsemőkor (0-1 év) Bizalom - bizalmatlanság Bizalom, optimizmus 2. kisgyermekkor (1-3 év) Autonómia - szégyen és kétség Önkontroll, megfelelésérzés 3. játszókor (3-6 év) Kezdeményezés - bűntudat " Önálló cselekvés tervezése és megvalósítása 4. kisiskoláskor (6 év - pubertás) Teljesítmény - kisebbrendűség Intellektuális, fizikai és szociális kompetencia 5. serdülőkor Identitás - szerepzavar Egységes, önálló énkép 6. fiatal felnőttkor Bensőségesség - elszigetelődés Szoros, tartós kapcsolat, pályaelköteleződés 7. felnőttkor Alkotóképesség - stagnálás Törődés a családdal, társadalommal, jövővel 8. érett (idős) fel­nőttkor Énteljesség - kétségbeesés Élettel való megelégedés, szembenézés a halállal ■ A csecsemőkor a kötődés kialakulásának időszaka. A freudi orális korszak elképzelésé­ből kiindulva Erikson a táplálkozással kapcsolatban szerzett tapasztalatokhoz köti a bizalom vagy bizalmatlanság kialakulását. A gyermek alapvető élménye ebben a kor­ban, hogy a környezet, elsősorban az anya a szoptatás és gondozás révén megfelelően elégíti-e ki az alapvető igényeit. Ezen keresztül tanulja meg a csecsemő, hogy bízhat-e a környezetében, és tanulja meg az elfogadás élményét is. Ha a gondozó (anya) ki­elégíti az éhség késztetését, nem kell nélkülözni, a frusztrációk minimálisak, akkor kialakul az ősbizalom. Ez egyrészt azt jelenti az egyén számára, hogy számíthat a környezetében élő személyekre és általában az emberekre, de egyúttal azt is, hogy viszonzásként ő is képes adni másoknak. A nem kielégítő gondozás következménye az elhanyagoltság élménye és a harag az átélt negatív élmények, például az erőszakos elválasztás miatt. A korszak megoldatlan krízise felnőttkorban szélsőséges esetben sú­lyosabb személyiségproblémákban is megnyilvánulhat. B Az ősbizalommal kapcsolatos problémák művészi ábrázolását láthatjuk József Attila Iszonyat című versében, ami szép példája annak, hogy a pszichoanalízis gondolatai nemcsak a közgondolkodásra, hanem a 20. század művészetére is hatást gyakoroltak.

Next