N. Kollár Katalin - Szabó Éva szerk.: Pszichológia pedagógusoknak (Osiris tankönyvek, 2004)

6. N. Kollár Katalin: Az identitás alakulása: mi dől el serdülőkorban?

120 A személyiség alakulásának folyamatai: szocializáció, énfejlődés, identitás kötetben más vonatkozásban a családi szociali­záció, a nemiszerep-elsajátítás, a pályaválasztás kérdéseinek tárgyalásakor szintén megjelennek (vö. a 3., 4., 22., 24. fejezettel). Erikson pszichoszociális fejlődéselmélete Erikson fejlődéselmélete (Erikson, 2002) Freud pszichoszexuális fejlődéselképzeléseiből indul ki (lásd 3. fejezet), két ponton tér el jelentősen a klasszikus pszichoanalitikus elképzeléstől. Egyrészt Erikson a fejlődést egy életen át tartó folyamatnak tartja, másrészt a fejlődést krízisek sorozataként írja le. Minden fejlődési korszak­nak megvan a maga krízise, egy kihívás, aminek a személy meg kell, hogy feleljen. Az egészséges fejlődés ennek a krízisnek a sikeres megoldása, a sikertelen kimenetele viszont a személyiségfej­lődés nehézségeihez vezet, mégpedig oly mó­don, hogy az adott korra jellemző megoldatlan krízis tovább kíséri az egyént, s ez okozza a későbbi személyiségproblémákat és pszichés betegségeket. Erikson fejlődési korszakokról beszél, nem kötötte ezeket életkori határokhoz, mivel egyénenként változnak. Ugyanakkor fej­lődési és társadalmi szempontból is nagy vona­lakban behatárolható korszakok, ezért a táblázat­ban a könnyebb tájékozódás kedvéért feltüntet­tük a jellemző életkort is. A nyolc szakasz kihívásait és ezek kedvező kimenetelét a 6.1. táb­lázatban közöljük. • A csecsemőkor a kötődés kialakulásának idő­szaka. A freudi orális korszak elképzeléséből kiindulva Erikson a táplálkozással kapcsolat­ban szerzett tapasztalatokhoz köti a bizalom vagy bizalmatlanság kialakulását. Ezen keresz­tül tanulja meg a csecsemő, hogy bízhat-e a kör­nyezetében. Ha a gondozó (anya) kielégíti az éh­ség késztetését, nem kell nélkülözni, a frusztrá­ciók minimálisak, akkor kialakul az ősbizalom. A korszak megoldatlan krízise felnőttkorban a skizoid, illetve depresszív személyiségképben nyilvánulhat meg. Az ősbizalommal kapcsolatos problémák művészi ábrá­zolását láthatjuk József Attila Iszonyat című versében, ami szép példája annak, hogy a pszichoanalízis gondola­tai nemcsak a közgondolkodásra, hanem a XX. század művészetére is hatást gyakoroltak. • A kisgyermekkor a Freud által anális szakasz­nak leírt korszakkal azonos. Itt tanulja meg a gyermek az énjét elkülöníteni a külvilágtól, a sa­ját testi funkciók szabályozása ennek a szakasz­nak a feladata. Erikson ezen belül is kitüntetett szerepet lát a szobatisztaság megtanulásában. Az elengedés-ragaszkodás megtanulása szimboli­kus értelemben is az ebben a korszakban nyert tapasztalatokkal függ össze. A követelő, ellensé­ges vagy barátságos gondozói magatartás ered­ményeként az önmagunkban való kétely vagy az autonómia érzése (képes vagyok a környezettől független cselekvésre) alakul ki. A fejlődésnek 6.1. TÁBLÁZAT Erikson pszichoszociális fejlődéselméletének szakaszai Korszak Krízis Kedvező kimenet 1. csecsemőkor (0-1 év)Bizalom - bizalmatlanság Bizalom, optimizmus 2. kisgyermekkor (1-3 év)Autonómia - szégyen és kétség Önkontroll, megfelelésérzés 3. játszókor (3-6 év) Kezdeményezés - bűntudat Önálló cselekvés tervezése és megvalósítása 4. kisiskoláskor (6 év - pubertás) Teljesítmény - kisebbrendűség Intellektuális, fizikai és szociális kompetencia 5. serdülőkor Identitás - szerepzavar Egységes, önálló énkép 6. fiatal felnőttkor Bensőségesség - elszigetelődés Szoros, tartós kapcsolat, pályaelköteleződés 7. felnőttkor Alkotóképesség - stagnálás Törődés a családdal, társadalommal, jövővel 8. érett (idős) felnőttkor Énteljesség - kétségbeesés Élettel való megelégedés, szembenézés a halállal

Next