Nagy Attila: Olvasásfejlesztés, könyvtárhasználat - kritikus gondolkodás. Szócikkmásolástól a paródiaírásig (Nemzeti téka, 2001)

Az 1997 szeptembere és 2000 júniusa közötti 3 tanévben az ország 6 településének (Buda­pest, Ebes, Gödöllő, Hatvan, Tiszafüred, Vá­­sárosnamény) 8 iskolájában a 6-17 évesek körében kísérletet, terepvizsgálatot szervez­tünk a címben jelzett célokkal. Hiszen meg­győződésünk szerint az 1989-90-es gyökeres fordulat után iskolarendszerünk egészében általánossá kell (kellene) válnia egy szemlélet­­váltásnak, melyet talán az „alattvalók sokasá­ga helyett öntudatos állampolgárok tömeges képzése” paradoxonnal jellemezhetnénk a legrövidebben. Kísérleti beavatkozásaink négy alapelvre épültek: 1. Rendszeres könyvtárhasználat az iskolai feladatok megoldásához (tankönyvön kívüli ellentmondó információforrások tuda­tos használtatása, kiegészítő olvasmányok, kézikönyvek szócikkeitől a monográfiák kézbevételéig, illetve a számítógép jól begya­korolt működtetéséig). 2. Szövetségesünk a család. 3. Az olvasás fejlesztése tantárgyközi feladat. 4. Elményközpontú tanítás, vita és kritikus gondolkodás. A kiadott feladatok (ellentmondó források, vélekedések) eleve meghatározták a vita, az eszmecsere, majd konszenzuskeresés tudatos megszervezését, a kérdezés, a kételkedés jogát, a kritikus gon­dolkodás provokálását. A kötet a célok és alapelvek rögzítése után, főként a kísérletben részt vevő pedagógusok iskolánkénti, tantárgyankénti beszámolóit, reflektív összefoglalóit, kisebb részben pedig az ellenőrző mérések számszerű adatait, azok értelmezését tartalmazza.

Next