Otto, Rudolf: A szent. Az isteni eszméjében rejlő irracionális és viszonya a racionálishoz (Osiris könyvtár - Vallástörténet, 1997)

4. Mysterium tremendum (A numinózus elemei II.)

„mitologikus appercepció" vagy a fantázia létrehozott, mint ennek az érzésnek a tárgyi megvalósulását. És amíg el nem ismerjük, hogy ez az első, minőségileg jellegzetes, másból le nem vezethető alaptényező és alapösztön, amelyből levezethet­jük a vallástörténet egész folyamatát, addig eleve tévúton jár a vallás keletkezésének minden animista, mágikus és néplélekta­ni magyarázata, és megkerüli a tulajdonképpeni problémát.3 A vallás nem természetes félelmekből és nem is a világgal szemben érzett, általánosnak gondolt „félelemből" keletkezett. Az irtózás ugyanis nem természetes, szokásos félelem, hanem már magában véve is a titokzatos első indulata és rezdülése, még akkor is, ha eleinte a „rejtélyes" nyers formájában jelenik meg; ekkor értékeljük az irtózást első alkalommal egy olyan kategória alapján, amely nem a szokásos, természetes szférába tartozik, és nem is valami természetesre irányul.4 És ezzel csak az találkozhat, akiben megmozdult a lélek sajátos, a „természe­tes" adottságoktól bizonyosan eltérő képessége, amely kezdet­ben csak akadozva és igen nyersen nyilvánul meg, de már az emberi szellem teljesen sajátos, új tapasztalatokat szerző és értékelő funkciójára utal. Időzzünk még egy pillanatig a numinózussal szemben érzett respektus első, primitív és nyers megnyilvánulásainál. A „dé­monival" szemben érzett respektus formájában ez tulajdonkép­pen a „primitívek vallását" jellemzi, mint egyfajta naiv, nyers és kezdetleges érzületet. Ezt a respektust és a fantázia hozzá kap­csolódó képződményeit küszöbölik ki és távolítják el később ama titokzatos ösztön magasabb fokai és fejlődési formái, amely ösztön itt első ízben és még nyersen jelenik meg, s ez a numi­­nózus érzés ösztöne. De ahol ez az érzés már régen elérte magasabb és tisztább kifejezési formáját, ősi rezdülései teljesen naivan még ott is kitörhetnek újra meg újra a lélekből, és ismét átélhetővé válhatnak. Ezt tapasztaljuk abban is, hogy még az általános lelki fejlődés magas szintjein is mekkora ereje és vará­zsa van a „rémes", a „kísérteties" és „iszonyatos" történeteknek. Figyelemre méltó, hogy ez a sajátos respektus a „rejtélyessel" szemben olyan testi reakciót vált ki, amilyent a természetes respektussal és ijedtséggel kapcsolatban soha nem tapasztalha­tunk: „hideg borzongás futott végig a tagjain", „libabőrös lett a háta".5 A lúdbőrzés „természetfölötti" jelenség. Aki finomabb lelki megkülönböztetésre képes, az bizonyosan látja, hogy ez a József Attila Tudományegyetem Magyar Irodalomtörténeti Tankok Könyvtára Í122 Szeged, Lgyciem u. 2—

Next