Pataki Ferenc: A Nékosz-legenda (Osiris könyvtár - Pszichológia, 2005)

XI. Az utolsó esztendő

nem volt esélye, hiszen a rendszer az Eötvös-kollégium létét sem tűrte el, és hamarosan azt is felszámolta. (A kései Kádár-rendszer körülményei között létesült szakkollégiumok ehhez az alternatí­vához kanyarodtak vissza, feltételezve, hogy a háttérben nagy be­fogadóképességű internátus-kollégiumok is léteznek.) A mozga­lom utolsó évében lelassult, sőt megállt a kollégiumlétesítés ex­panziója; új kollégium már alig alakult. A mozgalom elveszítette dinamizmusát, viszont a kialakult szervezeti keretei megszilár­dultak. De e keretek közé is betört az „éberség-hisztéria"; fel­ütötte a fejét az „osztályidegenek” utáni szaglászás, az „ellensé­ges” elemek leleplezésének szorgalmazása. Ezt elősegítendő, minden kollégiumban „káderfelelőst" jelöltek ki. Van valami ijesztő abban, ahogyan a diktatórikus politika vasmarka megra­gadja és önmagához hasonlítja a népi kollégiumok mikrovilágát: tankönyvszerű pontossággal tanulmányozható, hogy a totalitári­us rendszer miképpen hatol be a társadalom pórusaiba, az auto­nóm közösségekbe, és hogyan fertőzi meg azok életét. A népi kollégiumi mozgalom története tanulságos esettanulmányként szolgálhat az efféle vizsgálódásokhoz. A normarendszer üresen maradt helyére az a célkitűzés lépett, hogy készüljenek egész tanévre szóló egyéni és kollégiumi munka­tervek. Ezek tartalmát egy arányos és csak minimális mennyiségű kötelező teljesítményt előíró szövetségi program szabja meg, amely a korábbi tízzel szemben csak hat munkaterületet foglal magában, nevezetesen: iskolai tanulmányok, kollégiumi tanul­mányok, ifjúságpolitikai munka, kulturális tevékenység, sport, honismeret. A bürokratikus túlterhelés és a formalizmus elkerü­lése végett csak az első két területen hirdettek országos kollégiu­mi munka versenyt. A kollégiumi stúdiumok is szakítani kívántak a prelegálással és a merev, szemináriumszerű munkaformákkal. Helyettük társadalomtudományi köröket, kollégiumi esteken el­hangzó kiselőadásokat és beszámolókat, tervszerű szépirodalom­olvasást, alkalmankénti dolgozatírást és nyelvtanulást irányoztak elő. Általában is szabadabb kezet adtak a kollégiumoknak, de el­árasztották őket ideológiailag kifogástalan központi anyagokkal. Kitűnt azonban, hogy bármily rugalmas legyen is a normarend­szer utóélete, maga az elképzelés az általános- és középiskolás kollégista népség testére van szabva: az ő életkoruk és iskolázásuk sajátosságaihoz igazodik. A főiskolás diákok útja csak az elmé-387

Next