Pataki Ferenc: A Nékosz-legenda (Osiris könyvtár - Pszichológia, 2005)

IX. A népi kollégiumok "aranykora"

légiuma is. Mindegyik valódi alkotóműhelye lehetett volna a korszerű pedagógiai gondolkodásnak és gyakorlatnak, beleértve az intézményes tehetséggondozást is. Az Apáczai tulajdonkép­pen „kitűnőek iskolája” volt: az egész országos kollégiumi háló­zatból toborozta növendékeit - a legtehetségesebb középiskolás kollégistákat. Alig kétéves fennállása alatt újszerű tantervi, tan­tárgyi és módszertani elgondolásokat fejlesztett ki; vadonatúj, egyenlőségelvű és demokratikus pedagógiai stílust honosított meg tanárok és diákok között. Az iskola és a kollégium organikus egybeolvadása olyan nevelési és önnevelési erőket hozott moz­gásba, amelyekkel a szokásos „félnapos” és weekend-es iskola nem mérkőzhet. (Sem elvi, sem gyakorlati akadályát nem látom e hagyomány közvetlen folytatásának.) A népi kollégiumi mozgalomnak volt egy különös - valójában szándékaitól független - hatása, amely azonban a legkevésbé sem volt független lététől: mintaadó szerepével szaporította a társa­dalmi autonómiák, az önkormányzó demokratikus közösségek számát. Szerencsésebb történelmi helyzetben ennek alig felbe­csülhető hatása lehetett volna a magyar társadalom demokrati­kus tapasztalatainak és készségeinek felhalmozásában: az állam­­polgári erények gyakorlatias meggyökereztetésében. A kezdet biztató volt. Még az „ellenkollégiumi” mozgalmak létrejöttében is felfedezhető ez a kedvező irányú katalizáló funkció. Még in­kább elmondható ez a TIOSZ (Tanonc- és Ifjúmunkás Otthonok Szövetsége) létrejöttéről. A kezdeményezést elindító Táncsics­­kollégium szerepéről s benne a Nékosz példájának inspiráló hatá­sáról már szóltam. Az új szerveződés kivonta a szakmunkásképző otthonokat a szakszervezetek gyámsága alól, és tudatosan a Né­­koszhoz hasonló autonóm, önigazgató testületbe tömörítette őket. Ez nyíltan kinyilvánította, hogy a népi kollégiumok példáját kí­vánja követni. A TIOSZ-nak fénykorában (1948-ban) közel fél­száz ifjúmunkás kollégiuma volt mintegy 4000 taggal. A két moz­galom élénk kapcsolatban állt egymással: látogatták egymást, kö­zös akciókban vettek részt, előadókat cseréltek. Olykor azonban helyi panaszok és feszültségek támadtak abból, hogy a tanoncok úgy látták: a népi kollégisták hozzájuk képest arisztokratikus bő­ségben élnek. Bár Kádár a József Attila Népi Kollégium patrónu­­sa volt, szíve mégis inkább ezekhez az ifjúmunkás kollégiumok­hoz húzta. Jellemző módon ő nyitotta meg a Táncsics-kollégiu-285

Next