Pataki Ferenc: A tömegek évszázada. Bevezetés a tömeglélektanba (Osiris tankönyvek, 1998)

I. rész. Terepszemle és alapvetés - 2. A tömeglélektan tárgyáról

10 I. RÉSZ: TEREPSZEMLE ÉS ALAPVETÉS 2. A tömeglélektan tárgyáról A tömeglélektan belső nehézségei és dilemmái nem kis mértékben a tárgyát alkotó jelenség illékony bizonytalanságából, sokarcúságából származnak. Mi sem egyszerűbb, mint kijelen­teni: a tömeglélektan tárgya a tömeg és a tömegviselkedés módszeres tanulmányozása, a tö­megjelenségek pszichológiai értelmezési kereteinek és elméleti magyarázó elveinek a kidol­gozása. Ez aligha támaszthat kétségeket. De mi is az a tömeg? A nehézség a tömeg fogalmának világos és pontos körvonalazásában és meghatározásában rejlik. Formális és absztrakt meg­határozásokban természetesen nincs hiány. Lássuk az egyik legújabbat! A Fröhlich (1997) szerkesztette „Pszichológiai szótáriban ezt olvashatjuk a tömeg meghatározásaként: „Érzelme­iben és cselekvéseiben egy ideig egységet tanúsító embercsoport, amelyben az egyes egyének teljes figyelmüket ugyanazon tárgynak vagy eszménynek szentelik” (391. o.). E meghatáro­zás két eleme rendre visszatér, hiszen mindkettő kézenfekvő: a tömeg az emberi csoportok különös változata: tagjait bizonyos közös pszichikus sajátosságok (itt a figyelem egyirányú össz­pontosítása) jellemzik. Ezek azonban túlságosan is általános igazságok, további részletezésre szorulnak. A tömeg szó a maga elsődleges jelentésével a sokaság - vagyis a számosság - képzetéhez kapcsolódik. Míg a csoport (kiscsoport) mai fogalmaink szerint olyan számosság, amelynek tagjai az egyén számára egyedi minőségükben, individuumként is észlelhetőek, addig a tömeg inkább az arctalan és alaktalan massza benyomását kelti. Erre vall az a nyelvi gazdagság is, amellyel a tömegességet s a hozzá tapadt értékelő mozzanatot megjelöljük. íme egy korántsem teljes választék: tömeg, sokaság, csődület, csőcselék, csürhe, mob, csapat, horda, csorda, so­­kadalom. E megnevezések egyike-másika tisztán leíró jellegű, nélkülöz minden értékutalást (pl. sokaság, csapat). Mások kiélezett - éspedig elítélő - értéktartalmat hordoznak (pl. cső­cselék, csorda, mob). A „tömeg” szó kétértelmű: a kontextustól függően megőrizheti semle­ges, leíró jellegét, s így tudományos fogalomként szerepelhet. De meghatározott értelmezési keretben elítélő tartalmakkal is telítődhet: az értékfosztás képzete tapadhat hozzá. A hétköz­napi nyelvhasználatnak ez a kétérteleműsége, nem kevés zavart okozván, átszívódhat a tu­dományos eszmecserékbe is. A tömegszerűséget leíró és minősítő szavak azonban egy további metszetet is tükrözhet­nek, nevezetesen az időbeliségét. A„csődület” támasztotta képzet valamilyen váratlan esemény körül gyorsan egybetömörülő, majd ugyanilyen gyorsan feloszló sokaság képét idézi. Időbeli léte szinte elröppenő. Hasonló asszociációkat kelt a sokadalom, csorda is. Más esetekben viszont az időbeli tartósság - jóllehet meghatározatlan - képzete társul a szóhoz. Ez a nyelvi­fogalmi gazdagság, amely nem csupán a magyar nyelv sajátja, egyfelől megkönnyíti a jelen­ségek leírásának árnyaltságát, másfelől azonban - az értékmozzanatok szinte automatikus bekapcsolódása révén - értelmezési zavarokat és nehézségeket támaszt. Erről rövidesen szót ejtünk még. Az európai nyelvek a tömeget vagy a latin „fullo” leszármazottaival (folia, foule) vagy a görög „masszein” ige alakjaival (Masse, the masses) jelölik. Az előbbi jelentése a gyapjú tö­mörítésére szolgáló ványoló, míg az utóbbié: gyúrni, dagasztani, megnövelni. (Nem véletlen, hogy József Attila „kenyértésztaként dagasztódó" tömegről beszél.) Az eredeti jelentés szem­léletes és sugalmazó: a tömeg meggyúrni és növelni való „nyersanyag”, akár a sütésre váró tészta. Bár a tömeg és a csoport szavakat gyakorta szinonimákként használják, ez csupán bizonyos határok között jogosult. Kétségtelen: a tömeg nagy számosságú, sajátságos csoport. Ámde a „csoport” a legüresebb társadalom-lélektani kategória. Közelebbi megszorítás nélkül nem jelent egyebet, mint véges - de közelebbről meg nem határozott - számú egyén halmazát, akiket egy vagy több közös ismérv jellemez. A tömegről szólván tüstént zavarba jöhetünk

Next