Pataki Ferenc: Élettörténet és identitás (2001)

Életesemények és identitásképzés

Sedikides és Strube - összhangban e feltevésekkel - egy ún. Énfej­lesztési Taktikus Modellt (Self-Concept Enhancing Tactician, rövidít­ve: SCENT) dolgoztak ki, amely integrálja a legfontosabb énes motí­vumokat, és az én-fogalom változására, fejló'désre teszi a hangsúlyt, tekintet nélkül arra, hogy az mennyire pontos. E modell alapeszméjét így foglalják össze: „A SCENT modell legalapvetőbb posztulátúrna az, hogy az önértékelés adaptív, pragmatikus és dinamikus funkcióit el­­só'dlegesen a stratégiai önfejlesztés szolgálja" (i. m. 225). Ilyenformán tehát azok az életesemények illethetők a jelentó's jelző­­vel, amelyek az önértékelési műveletek közbeiktatódásával a bizton­­ságvesztés-biztonságnövgkedés dinamikájába illeszkednek, és ezért és ezáltal lesznek énvonatkozásuak. Persze ezek az események még csu­pán „jelöltek" arra, hogy ilyen szerepre tegyenek szert. Életteli megva­lósulásukhoz arra van szükség, hogy valamely konkrét élettörténet kontextusába kapcsolódjanak s így szubjektív értelmezés és jelentés­alkotás tárgyaivá váljanak. Pusztán avégett, hogy kézzelfoghatóvá és szemléletesebbé tegyük az imént elmondottakat, idézünk néhány - szándékosan hétköznapi ­­epizódot a válaszokból. Mindegyikben világosan felfedezhető a viselke­dés-szervezés biztonságát érintő - önértékelés közvetítette - élmény és tapasztalás. „Érettségi után a munkahely is meghatározó volt, mert inkább szerettem volna dolgozni, mint tovább tanulni... Amikor sikerült bebizonyítanom magamnak, hogy a »felnőtt- világban is megállóm a helyem, jó érzés volt. És hogy felfigyeltek a munkámra, önbizalommal töltött el, sikerélményt nyújtott, és még inkább segített abban, hogy újabb, keményebb feladato­kat vállaljak" (23 N23)* „Valamikor ki kéne békülöm azzal a gondolattal, hogy apám semmi olyan érdemet, ami fontos nekem, nem ismer el... Ta­lán most elismerné (egy sikeres teljesítmény után - P. F.), de most már nem tudom elfogadni, hogy elismer" (40 N27). „Első középiskolai magyartanárom segítségével készültem a színmű­vészeti főiskolára. Sajnos harmadiktól kezdve új - frissen diplomázott ­­tanárnő került hozzánk, és a kölcsönös unszimpátia hatására és József Attila A Dunánál című versről mondott véleményem miatt kijelentette: * Személyekre a kérdőív sorszámával, valamint a nem és az életkor jelzésével uta­lunk. 373

Next