Pataki Ferenc: Élettörténet és identitás (2001)
Életesemények és identitásképzés
Sedikides és Strube - összhangban e feltevésekkel - egy ún. Énfejlesztési Taktikus Modellt (Self-Concept Enhancing Tactician, rövidítve: SCENT) dolgoztak ki, amely integrálja a legfontosabb énes motívumokat, és az én-fogalom változására, fejló'désre teszi a hangsúlyt, tekintet nélkül arra, hogy az mennyire pontos. E modell alapeszméjét így foglalják össze: „A SCENT modell legalapvetőbb posztulátúrna az, hogy az önértékelés adaptív, pragmatikus és dinamikus funkcióit elsó'dlegesen a stratégiai önfejlesztés szolgálja" (i. m. 225). Ilyenformán tehát azok az életesemények illethetők a jelentó's jelzővel, amelyek az önértékelési műveletek közbeiktatódásával a biztonságvesztés-biztonságnövgkedés dinamikájába illeszkednek, és ezért és ezáltal lesznek énvonatkozásuak. Persze ezek az események még csupán „jelöltek" arra, hogy ilyen szerepre tegyenek szert. Életteli megvalósulásukhoz arra van szükség, hogy valamely konkrét élettörténet kontextusába kapcsolódjanak s így szubjektív értelmezés és jelentésalkotás tárgyaivá váljanak. Pusztán avégett, hogy kézzelfoghatóvá és szemléletesebbé tegyük az imént elmondottakat, idézünk néhány - szándékosan hétköznapi epizódot a válaszokból. Mindegyikben világosan felfedezhető a viselkedés-szervezés biztonságát érintő - önértékelés közvetítette - élmény és tapasztalás. „Érettségi után a munkahely is meghatározó volt, mert inkább szerettem volna dolgozni, mint tovább tanulni... Amikor sikerült bebizonyítanom magamnak, hogy a »felnőtt- világban is megállóm a helyem, jó érzés volt. És hogy felfigyeltek a munkámra, önbizalommal töltött el, sikerélményt nyújtott, és még inkább segített abban, hogy újabb, keményebb feladatokat vállaljak" (23 N23)* „Valamikor ki kéne békülöm azzal a gondolattal, hogy apám semmi olyan érdemet, ami fontos nekem, nem ismer el... Talán most elismerné (egy sikeres teljesítmény után - P. F.), de most már nem tudom elfogadni, hogy elismer" (40 N27). „Első középiskolai magyartanárom segítségével készültem a színművészeti főiskolára. Sajnos harmadiktól kezdve új - frissen diplomázott tanárnő került hozzánk, és a kölcsönös unszimpátia hatására és József Attila A Dunánál című versről mondott véleményem miatt kijelentette: * Személyekre a kérdőív sorszámával, valamint a nem és az életkor jelzésével utalunk. 373