Pilinszky János: Publicisztikai írások (Osiris klasszikusok, 1999)

Publicisztikai írások (1942-1981)

Én emelem föl, és én is sírok, keservesen, mindenért, ami méltánytalanság ért életemben. Tisztítom a kabátját, örülök, hogy a blúzának nincs baja, be­­gombolom a prémgallérját és amikor az arcához érek, tudom, hogy ízléstelen, de akkor úgy kellett, mérlegelni sem tudtam még a tetteim, mint manapság, megcsókolom. Szipogva, nedves szájjal, testvériesen. Mondani is szeretnék valamit, hogy nekem már soha többé nem lesz kitagadott, hogy - de ezt akkor még úgysem tudtam volna megfogalmazni, csak a torkomat fojtogatta —ha én is voltam az, aki elárulta, ez a csók nem júdáscsók, ezt a csókot jónak és vigasz­talónak akartam. (így, bibliásan, mert akkoriban színükig voltunk a csodák­kal.) De hát nem szóltam semmit. Hiszen úgysem bírtam volna. És ma már tu­dom, hogy jobb is volt így. Mert ugyan mit érnek ott a szavak, ahol a legdrá­gább és a legrejtettebbet sebeztük meg, a gyöngyöt, amely sokat kibír, de ha elpattant, soha többé meg nem gyógyul? KÉTFÉLE SZERETET? Gyakran elhangzó vád, magam is nem egyszer hallottam, hogy a keresztény hívő szeretetében van valami „személytelen”, valami „hideg”; hogy Isten „közbeiktatása” denaturizálja érzelmét, hiányzik belőle a közvetlenség és a szenvedély, mintha Isten szeretése valamiféle hőszigetelő szerepét játszaná ember és ember között. Az ilyen vádakban akaratlanul is ott lappang annak hite, hogy Isten sze­mélytelen és elvont fogalom, tehát szeretni se lehet valóságosan, s ha igen, úgy az Istent szerető szív üres marad az emberek felé. De mit is jelent szeretni a másik embert? József Attila gyönyörűen fogal­mazza meg: „érdekeimben megértettél”. Nyilvánvalóan szándékosan válasz­totta ezt a veszélyes szót, hogy érdek. Hisz nincs hitványabb, mint „érdekből szeretni”. József Attila fogalmazásában a hangsúly azonban a szeretett lény, a másik érdekeinek elfogadásán van. S az „érdek” szó itt épp nem anyagias je­lentésű, hanem a másik ember legszemélyesebb megértését, elfogadását céloz­za. Innét már csak egy lépés vezet a szeretet keresztény megfogalmazásáig. Va­lakit Istenben szeretni annyi, mint léte legmélyebb gyökereiben elfogadni, mintegy születésének forrása fölé hajolva. Valakit Istenben szeretni annyit tesz, mint ontológiai „érdekeiben megérteni”. Lehet ennél többet, forróbbat, személyesebbet kívánni? A keresztény szere­tet épp Isten „közbeiktatásával” kíván maximalista lenni. Mert hogy is hang­823

Next