Pléh Csaba: A lélektan története (Osiris tankönyvek, 2010)

IV. rész. A nagy iskolák nyomában és árnyékában

A pszichoanalízis áthatja a kultúrát A pszichoanalízis mindenki által elismert nagy ér­deme, hogy előtérbe helyezte minden megismerés és viselkedés vágyak által befolyásoltságát és a kora gyermekkor jelentőségét. Emellett mint klinikai irányzat, magának a pszichoterápiás szemléletnek az úttörője az egész modern pszichológiában. En­nek köszönhetően hatása a huszadik század kö­zepén között jóval túlmegy a közvetlen analitikus mozgalmon. Olyan kutatók, mint Piaget és Watson, sőt, a fiatal Vigotszkij adóznak Freud fejlődési gon­dolatainak. Általában is igaz, hogy számos más irányzathoz tartozó pszichológus, akik a klinikai adatszerzés kizárólagosságában vagy bizonyító ér­tékében egyáltalán nem osztják az analitikusok felfogását, Freud klinikai tapasztalaton alapuló téziseiből hipotéziseket merítenek a hagyományos kutatási módszereket használó pszichológiai munká­hoz. A gyermeknevelési szokások és a személyiség kapcsolatának kiterjedt elemzése, például jellegze­tes behaviorista témává válik, a szexuális elfojtás és tekintélyelvűség kapcsolatának vizsgálata pedig a szociálpszichológia és a szocializációkutatás nagy témája lesz. A klinikai módszer kizárólagos hasz­nálatát és a kultúrtörténeti spekulációkat azonban általában éles kritikával illetik pszichológusok és filozófusok egyaránt. A pszichoanalízis hatásának megértéséhez azon­ban azt is tudnunk kell, hogy a két háború között a pszichoanalízis messze túlmutat a pszichológián és a pszichiátrián. Hipotéziseket és vitatémákat ad más társadalomtudományoknak. A néprajzban Freudnak az elfojtás és a kultúra kapcsolatára vo­natkozó nézetei találnak nagy visszhangra. A ma­gyar Róheim Géza (1891-1953) népszokások és mítoszok szimbolikus értékét tárja fel az analitikus értelmezés technikájával, majd törzsi népek közötti expedíciói során mini „pszichoanalíziseket” végezve igazolni véli az Ödipusz-komplexus egyetemessé­gét. Bronislaw Malinowski (1884-1982), a lengyel­brit antropológus a Trobriand-szigeteken végzett terepmunkái alapján viszont éppen ezt az egyete­mességet kérdőjelezi meg, hogy azután az amerikai Margaret Mead (1901-1978) egyenesen a férfi és nő közötti viszonyok s a szocializáció menetének határozott relativitását hirdesse különböző kultú­rák összehasonlítása alapján (1970). A viták azóta is tartanak. Akárcsak az irodalomtudományban, ahol a pszichoanalitikus szublimáció és elaboráció eszmerendszere Freud úttörő tanulmányai nyomán úgy jelenik, meg mint királyi út az alkotás keletke­zésének elemzéséhez. A kritikus elmék, pl. a ma­gyar származású Hauser Arnold (1980) azt vetik fel ez ellen, hogy hol marad a konfliktusok mögött a mű, a művészet specifikuma. Ez a folyamat nem állt meg a harmincas években. Mint Bókay és Erős (1998) tüzetes szöveggyűjteménye megmutatja, a mélylélektani művészetértelmezés a hermeneuti­­kus és a posztmodern irodalomelméleti törekvések keretében még új lendületet s új szellemi orientá­ciót is vett. Mindez egy tágabb érvényű folyamatot is tük­röz. A pszichoanalízis nemcsak sok társadalom­­tudománynak lett megtermékenyítője s a szellemi élet része (gondoljunk csak József Attilára és a magyar szellemi életre a harmincas években), ha­nem gondolatrendszere „lesüllyedt kultúraként” a hétköznapi gondolkodás részévé is vált. Sokan észrevették, hogy Freud igazi hatása nem is a dívá­nyokon át valósul meg, hanem abban, hogy meg­változtatja az ember képét saját magáról. A nem tudatos meghatározottság, a vágyak és a szexualitás mindenütt jelenléte, a gyermeki örömszerzés (ha nem is a szexualitás) az ember önképét megvál­toztatva, gyakorlatának befolyásolójává is válnak. Kétségtelenül leegyszerűsített a pszichoanalízisnek ez a szociális reprezentációja (Moscovici 1968), de igen nagy hatású. Ennek a nagy hétköznapi hatásnak az előrebo­csátása mellett természetesen a pszichoanalízis maga mint irányzat is állandóan változik és fejlő­dik. Említettem már, hogy mozgalmi jellege révén ez a változás frakciózások és szakadárságok for­máját ölti. Az első szakadás: Jung analitikus pszichológiája Freud ismételten tanítványai lelkére kötötte, hogy egyetlen elv van, amit nem szabad feladniuk, a sze­xualitás elmélete. A pszichoanalízis mozgalmi jelle­géből s az apa-gyerek kapcsolatszerű kötődésekből logikusan következett, hogy közvetlen tanítványai egy része éppen ezt adta fel. Az első lázadások, melyek máig sikeres alternatív mozgalmakat hívtak életre, a libidó helyett az emberi értékkonfliktuso­kat vagy a szociális tényezőket állítottak előtérbe. Az ösztön vitális tényezője helyett valami magasz­­tosabbat vagy szociálisabbat keresnek mindent magyarázó elvként. Kulturális szempontból olyan ez, mintha a Spranger munkáiban is megtestesült szellemtudományos irányt, majd később a húszas évek egész német szellemi életének értékválságát vitték volna át a mélylélektanba naturalizmus elle­ni hangsúlyaikkal. Mélylélektani iskoláknak szoktuk 14. FEJEZET: A mélylélektani iskolák 413

Next