Pléh Csaba - Boross Ottilia szerk.: Bevezetés a pszichológiába. Olvasmányok és feladatok a lélektan alapkérdéseinek tanulmányozásához (Osiris tankönyvek, 2004)

Biológiai és fejlődési folyamatok

7 SZOKOLSZKY ÁGNES Öröklés - környezet: mit is jelent az „is"?* „Öröklés vagy környezet (nature or nurture)?" A kérdésfeltevés Francis Galtonig vezet­hető vissza, alá a tehetség családi örökletességét kutatva 1874-ben megjelent könyvének a következő címet adta: English Men of Science: Their Nature and Nurture. A probléma lé­nyege az, hogy hogyan értelmezhető a biológiai tényezők és a környezet (tapasztalat, tanulás) fejlődésben betöltött szerepe. Ez az általános problémafelvetés további kérdések sorának filozófiai-elméleti kerete, egyúttal azonban gyakorlati jelentőségű is: bármilyen választ adjunk is, az következtetéseket foglal magában a társadalmi gyakorlatra vonatko­zóan is. Annál inkább elgondolkodtató, hogy miért lett a „természet" és „környezet" vi­szonyának tisztázására irányuló kérdés a tudomány egyik legelcsépeltebb, mégis legke­vésbé jól megválaszolt problémája. A kérdésfeltevés módja nyilvánvalóan behatárolja a válaszadás lehetőségeit. A kérdés „nature or nurture" formában való megfogalmazása alapvetően három választípust tesz lehetővé: 1. Az öröklött biológiai tényezőknek van döntő szerepük. 2. A környezeti tényezőknek van döntő szerepük. 3. Mindkettőnek döntő szerepe van. * In: Magyar Pszichológiai Szemle, 2002, 57, 51-84. SZOKOLSZKY ÁGNES Szokolszky Ágnes 1956-ban született Budapesten. Az ELTE angol, pedagógia és törté­nelem szakos hallgatója volt, majd az ELTE BTK Pedagógia Tanszékén kezdett oktatni. 1987 és 1993 között az Egyesült Államokban folytatott PhD-tanulmányokat és veze­tett kutatás-módszertani és általános lélektani kurzusokat a University of Connecticut Pszichológia Tanszékének kísérleti lélektan szakirányán. Tanulmányaival és kutatásá­val kapcsolódott a tanszéken működő CESPA (Center for the Ecological Study of Per­ception and Action) kutatóközponthoz. Disszertációját fejlődés-lélektani témában írta (az ökológiai pszichológia megközelítését alkalmazva a gyermekkori mintha-játék vonatkozásában). 1997 óta a József Attila Tudományegyetem (ma Szegedi Tudomány­­egyetem) Pszichológia Tanszékének docense.

Next