Pócs Éva (szerk.): Sors, áldozat, divináció (Janus/ Osiris - Studia ethnologia Hungarica, 2001)

Etnológiai példák - Farkas Judit: „Visszaenni magunkat Istenhez”. A táplálkozás mint áldozat a Krisna-tudatban

el: „Ha valaki szeretettel és áhítattal áldoz Nekem egy levelet, virá­got, gyümölcsöt vagy egy kis vizet, Én elfogadom azt.” (Bg. 9.26.) A jóság kötőerejébe tartozó ételek fogyasztása része az odaadó szol­gálatnak: olyan ételeket fogyasztanak, amelyet Krisna megkíván, és amelyek egyben segítik a bhaktákat a lelki szintre való emelke­désben. Ez azt jelenti, hogy a Krisna-hívó'k a tej kivételével nem fogyaszta­nak állati eredetű ételt,13 tehát nem esznek húst és tojást, ezenkívül mellőzik étrendjükből például a fokhagymát, a vöröshagymát és a gom­bát, mert a fokhagyma és a vöröshagyma a szenvedély, a gomba pedig a tudatlanság kötóerejébe tartozik. Nem isznak kávét, alkoholt és fe­kete teát. A vásárlás során arra is figyelnek, hogy az élelmiszerek össze­tételében se legyen állati eredetű, és ha tehetik, olyan helyen vásárol­nak, ahol biogazdálkodás folyik: a farmon saját maguk által termelt növényekből és a tehenészetük adta tejből főznek, és a kisebb köz­pontok ellátását is segíti egy farmról indított autó, amely főként rit­kább fűszerekkel látja el őket. A sajátosan indiai fűszereket Indiából szállítják. Az alapanyagoknak frissnek és nagyon tisztának kell lenni­ük: rothadó zöldséget és gyümölcsöt nem használnak fel, ha valami leesik a földre, akkor vagy azonnal megmossák, ha mosható, vagy el­dobják. Az ételeknél az is fontos, hogy milyen tudatban készültek. Lehe­tőleg elkerülik az olyan ételek elfogyasztását, amelyet abhakta14 ké­szített. A szakács tudata hatással van az ételre, az étel pedig közvetíti ezt a tudatot ahhoz, aki megeszi, ezért ha valaki olyan ételt eszik, ame­lyet lelki tudat nélküli - tehát Krisna-tudat nélküli - ember főzött, anyagi szennyeződésben részesül, ami hátráltatja lelki fejlődését. Kü­lönösen áll ez a gabonafélékből készült ételekre, mert a gabona a leg­alkalmasabb arra, hogy az ember tudatát átvegye. Legjobb tehát elke­rülni az abhakták által készített ételek fogyasztását, de ha ez nem meg­oldható, az étel felajánlása csökkenti az ilyen étel spirituálisán szennye­ző hatását. A főzés közben a legfontosabb dolog a tisztaság fizikai és lelki szin­ten egyaránt. 13 A zsíros étel ebben az esetben nem az állati zsírt, hanem a tejben levő zsiradékot jelenti. 14 Az abhakta vagy karmi az az ember, aki nem Krisna-tudatos. 109

Next