Pócs Éva (szerk.): Sors, áldozat, divináció (Janus/ Osiris - Studia ethnologia Hungarica, 2001)
Etnológiai példák - Farkas Judit: „Visszaenni magunkat Istenhez”. A táplálkozás mint áldozat a Krisna-tudatban
el: „Ha valaki szeretettel és áhítattal áldoz Nekem egy levelet, virágot, gyümölcsöt vagy egy kis vizet, Én elfogadom azt.” (Bg. 9.26.) A jóság kötőerejébe tartozó ételek fogyasztása része az odaadó szolgálatnak: olyan ételeket fogyasztanak, amelyet Krisna megkíván, és amelyek egyben segítik a bhaktákat a lelki szintre való emelkedésben. Ez azt jelenti, hogy a Krisna-hívó'k a tej kivételével nem fogyasztanak állati eredetű ételt,13 tehát nem esznek húst és tojást, ezenkívül mellőzik étrendjükből például a fokhagymát, a vöröshagymát és a gombát, mert a fokhagyma és a vöröshagyma a szenvedély, a gomba pedig a tudatlanság kötóerejébe tartozik. Nem isznak kávét, alkoholt és fekete teát. A vásárlás során arra is figyelnek, hogy az élelmiszerek összetételében se legyen állati eredetű, és ha tehetik, olyan helyen vásárolnak, ahol biogazdálkodás folyik: a farmon saját maguk által termelt növényekből és a tehenészetük adta tejből főznek, és a kisebb központok ellátását is segíti egy farmról indított autó, amely főként ritkább fűszerekkel látja el őket. A sajátosan indiai fűszereket Indiából szállítják. Az alapanyagoknak frissnek és nagyon tisztának kell lenniük: rothadó zöldséget és gyümölcsöt nem használnak fel, ha valami leesik a földre, akkor vagy azonnal megmossák, ha mosható, vagy eldobják. Az ételeknél az is fontos, hogy milyen tudatban készültek. Lehetőleg elkerülik az olyan ételek elfogyasztását, amelyet abhakta14 készített. A szakács tudata hatással van az ételre, az étel pedig közvetíti ezt a tudatot ahhoz, aki megeszi, ezért ha valaki olyan ételt eszik, amelyet lelki tudat nélküli - tehát Krisna-tudat nélküli - ember főzött, anyagi szennyeződésben részesül, ami hátráltatja lelki fejlődését. Különösen áll ez a gabonafélékből készült ételekre, mert a gabona a legalkalmasabb arra, hogy az ember tudatát átvegye. Legjobb tehát elkerülni az abhakták által készített ételek fogyasztását, de ha ez nem megoldható, az étel felajánlása csökkenti az ilyen étel spirituálisán szennyező hatását. A főzés közben a legfontosabb dolog a tisztaság fizikai és lelki szinten egyaránt. 13 A zsíros étel ebben az esetben nem az állati zsírt, hanem a tejben levő zsiradékot jelenti. 14 Az abhakta vagy karmi az az ember, aki nem Krisna-tudatos. 109