Pukánszky Béla szerk.: A gyermek évszázada (2000)
Pukánszky Béla: A gyermek évszázadának hajnalán
A gyermek évszázadának hajnalán PUKÁNSZKYBÉLA József Attila Tudományegyetem, Neveléstudományi Tanszék A gyermek évszázada - e cím köré rendeződnek kötetünk tanulmányai. Szerzőink azt vizsgálják különböző nézőpontokból, hogy milyen módon nyilvánul meg a gyermek, a gyermekközpontúság a 20. századi pedagógiákban. Mindezt előkészítendő tanulmányunkban a gyermekközpontú pedagógiák e századi előzményeit vizsgáljuk. Arra keresünk választ, hogy milyen társadalmi, szellemi, pedagógiai közegben fogalmazódott meg a gyermekközpontúság pedagógiai paradigmája. Hol kereshetők az előzmények, milyen folyamatok zajlottak le a 19. században, amelyek azután a széles skálájú pedagógiai irányzat, a reformpedagógia kialakulásához vezettek? „A következő évszázad a gyermek évszázada lesz” - jövendölte Ellen Key svéd pedagógus-író 1900-ban megjelent korszakalkotónak nevezhető könyvében. Köztudomású, hogy híressé vált szavait egy Harald Grote álnéven publikáló írónőtől kölcsönözte, akinek az Oroszlánkölykök című színdarabjának egyik szereplője fogalmazza meg ajóslatot: „A következő évszázad a gyermek évszázada lesz, ahogyan ez az évszázad a nő évszázada volt. Ha pedig a gyermek kivívta jogait, tökéletes lesz az erkölcs is. Mert minden ember tudja, hogy más kötelékek fűzik ahhoz az élethez, amelyet ő maga ad, mint amilyen kötelékeket a társadalom és a törvények kényszerítenek rá.”1 Ellen Key kiváló publicisztikai érzékkel megírt könyve pedagógiai bestsellerré vált, meghódította a világot. Ez a mű a rousseau-i ihletettségű szabad nevelés apoteózisa, benne a szerző a gyermekből kiinduló s a gyer- 1 1 Idézi Key, Ellen: A gyermek évszázada. Budapest, 1976,35. 9