Quine, Willard van Orman: A tapasztalattól a tudományig. Válogatott tanulmányok (Osiris könyvtár - Tertium non datur, 2002)

Arról, hogy mi van

ARRÓL, HOGY MI VAN Az ontológia problémájának egyik furcsasága egyszerűségé­ben áll. Két szóban megfogalmazható: „Mi van?" Mi több, egy szóval megválaszolható: „Minden" - és ezt a választ mindenki igaznak fogadja el. E válasszal azonban pusztán annyit mon­dunk, hogy az létezik, ami létezik. Az egyes eseteket illetően fennmarad a véleménykülönbségek lehetősége; így a vita év­századok óta élénken folyik a témáról. Tegyük fel, hogy két filozófus, McX és jómagam, különböző ontológiai állásponton vagyunk. Tegyük fel, hogy McX szerint létezik valami, ami szerintem nem létezik. McX saját álláspont­jával teljesen konzisztensen mutathatja be véleménykülönb­ségünket oly módon, hogy én visszautasítom bizonyos enti­tások elismerését. Én természetesen azzal tiltakoznék, hogy rosszul fogalmazza meg nézeteltérésünket, mivel úgy vélem, hogy nem léteznek olyan fajta entitások, melyeket szerinte el kellene ismernem. De annak, hogy megfogalmazását hibásnak találom, nincs jelentősége, hiszen amúgy is elköteleztem ma­gam amellett, hogy ontológiája is téves. Másrészt viszont, amikor én próbálom megfogalmazni vé­leménykülönbségünket, úgy tűnik, kínos helyzetbe kerülök. Nem ismerhetem el, hogy léteznek olyan dolgok, melyeket McX elfogad, én pedig nem, mivel annak elismerésével, hogy léteznek ilyen dolgok, ellentmondanék annak, hogy elutasí­tom őket. Ha ez az érvelés helyes, úgy tűnhet, hogy bármely ontoló­giai vitában a negatív oldal képviselője hátrányban van, tud­niillik nem ismerheti el, hogy ellenfele nem ért vele egyet. Ez a nemlétező régi platóni problémája. A nemlétezőnek bi­zonyos értelemben léteznie kell, különben mi lenne az, ami nem létezik? Ezt a zavaros tant akár a Platón szakálla gúnynév­7 115

Next