Sarkadi Imre: A gyáva. Kisregények és elbeszélések (Millenniumi Könyvtár, 2001)

Utószó (Osztovits Szabolcs)

sebb időszaka. A demitizáló szándékú mitikus novellák az an­tik mondakörökből és a magyar folklórból merítik témájukat, és kapcsolódnak a világirodalom hasonló törekvéseihez. A ke­serűen ironikus átköltések a Sarkadi-életmű legfontosabb mo­rális és filozófiai kérdéseit vetik föl. A végzet által determinált hősök egy cél és értelem nélküli világban próbálják megőrizni szabadságukat, ám igazságukat legfeljebb a halál értelmetlen­ségében tudják fölmutatni (Párbaj az igazságért). A szatír Marszüasz példájában Sarkadit az embertől független hatalom kiszámíthatatlan szeszélye foglalkoztatja, amely „megfelelő hierarchikus hangsúllyal” bármikor elnémíthatja az egyént, akinek legfeljebb az marad, hogy a szenvedések szótlan elvise­lésével a becsületét óvja, miközben tudja, hogy amit véd, az csupán „a kollektív értékelés alól való önző szabadulni aka­rás” (A szatír bőre). A Kőműves Kelemen című novella, melynek ebben az időben elkészül töredékes drámaváltozata is, az egyik legismertebb magyar népballada történetét követi, de beleszövődnek a kevésbé ismert A szívtelen anya és A gyermekét elhagyó elcsalt menyecske motívumai is. A be­fejezés egyszerre hirdeti az alkotó munka, az építés fontosságát és megtartó erejét, de talán még hangsúlyosabban a félelmet, a bűn okozta szorongást, melyet az építés ára vált ki az elbeszé­lőből és a szereplőkből. A második világháborús tapasztalatok fölerősítik Sarkadi műveiben a már a XIX. századi gondolkodástörténetben föl­merült problémát, „a kor embere miért éppen a Rosszban pró­bálgatja a cselekvés szabadságát, s miért a Rosszban igyekszik átélni a szabadság mámorát?” (Domokos Mátyás) A Pokolra­­szállás című novella úgy válik példázattá, hogy „semmi elvont­ság és morális prédikáció nem található benne, maga a törté­net, a gyorsan pergetett cselekvéssorozat mond el mindent” (Béládi Miklós). A főhős, Zsigmond követhetetlen logikájú, rögtönzött tetteiben az action gratuite, az indokolatlan cse­lekvés André Gide-i elve munkál. A gyilkosság, az agresszivi­tás, a fékezhetetlen tettek negatív lázadást jelentenek a fenn­álló világrend erkölcsi és közösségi normái ellen, s egyben a semmi felé vezető út stációit is kijelölik. A novella így válik az Oszlopos Simeon című kisregény ( 1948) és dráma ( 1960) elő­képévé, ahol a főhős, Kis János már nem az állomásokat, 223

Next