Szabolcsi Bence: Zsidó kultúra és zenetörténet. Tanulmányok (Hungaria Judaica, 1999)

Zsidó kultúra és zenetörténet

Ezek a pillanatnyi sikolyok jellemzőek Webem művészetére: ebben a leg­hosszabb kompozíció 2-3 perc, az egész víziók és kiáltások sorozata. 6) A magány érzése is jellemző Berg és Schönberg művészetére egyaránt ­­bár ilyen fokban, mint Kafkánál, talán még a „Wozzeck”-ben sem jelentkezik. 7) Kafka írja egyik följegyzésében: a régi funkciók megdőltek, új összefüg­gést és új funkciórendet kell valamiképpen teremteni. Még akkor is - írja -, ha az egész csak egy játszmává alakul a légüres térben, akkor is próbáljuk megteremteni ezt az új funkciórendet. - E gondolatnak pontosan ebben az időben jelenik meg a zenei párhuzama. Schönbergnek ez a vakmerő és az egész zenét máig felforgató kísérlete és szerkesztménye: a dodekafónia. Az a rend­szer, amely megtöri a régi funkciórendet: nincs alaphang és nincsenek a nagy vonzások, hanem teljesen új szabályok és megkötöttségek vannak. Kafka nagy író; az az intelem azonban, amely művéből szól, amint ott áll egy korszak sírgödre mellett, eszünkbe juttat egy klasszikus mondatot, amelyet Goethe írt a Werther nyomában támadt öngyilkossági hullámra célozva: „Sei ein Mann und folge mir nicht nach.”76 (1964) 76 „Légy férfi, cs ne kövess.”

Next