Szente Zoltán: Európai alkotmány- és parlamentarizmustörténet, 1945-2005 (Osiris tankönyvek - Bibliotheca Iuridica, 2006)

IV. rész. Európa alkotmányos intézményei

I. FEJEZET • ALKOTMÁNY ÉS ALKOTMÁNYOSSÁG A 20. SZÁZAD MÁSODIK FELÉBEN 557 fogalmának. Az alkotmány elsődleges szabályozási tárgyai közé - a mo­dern alkotmányos demokráciák gyakorlata alapján - az államhatalmi ágak egymáshoz való viszonyát, a legfőbb közhatalmi szervek megala­kulásának (és esetleg megszűnésének) módját, legfontosabb feladat- és hatásköreiket, illetve azok gyakorlásának egyes garanciális eljárási kér­déseit, illetőleg az alapvető emberi és állampolgári jogok felsorolását, azok lényeges tartalmát és korlátozásuk módját, végül érvényesülésük bizonyos garanciáit sorolhatjuk. A materiális alkotmánydefiníció továbbá — a klasszikus arisztotelészi felfogás szerint - oly módon is értelmezhető, hogy egyjogszabály csak akkor tekinthető alkotmánynak, ha bizonyos tartalmi feltételeknek megfelel. Ez már nem a szabályozási tárgyakra utal, hanem arra, hogy az alaptörvény szabályozásának konkrétan meghatározott elveknek és kö­vetelményeknek, bizonyos normatív feltételeknek kell eleget tennie, ám meglehetősen viszonylagossá válhat a materiális definíció attól füg­gően, hogy pontosan milyen alkotmányos alapelvek érvényesítését vár­ják el tőle. A modern materiális alkotmányfogalom szerint többnyire csak azt az államot tekintik alkotmányosnak, amelynek alaptörvénye a népszuverenitáson alapul, elválasztja az államhatalmi ágakat, demok­ratikus választásokat követel meg, és elismeri az alapvető emberi jogo­kat. A 19. századtól az európai hagyományban tehát általában a liberális demokráciák egyes alapértékeinek való tartalmi megfelelést tekintették a materiális alkotmányfogalom alapjának, ám az elvárt értékek köre más és más volt (például azáltal, hogy egyesek megkívánták a bírói függet­lenség vagy a felelős kormányzás megvalósítását is, míg mások nem). Formális értelemben ezzel szemben alkotmánynak (vagy alkotmány­erejűnek) tekinthető minden olyan aktus, törvény, amelyet az alkot­mány elfogadására előírt speciális eljárási feltételek mellett, kifejezett formában alkotmányként vagy alkotmánymódosításként fogadtak el, il­letve hirdettek ki.9 Amíg tehát a materiális alkotmányfogalom tisztán a szabályozás tartalma alapján fogad el alkotmánynak vagy alkotmá­nyosnak egy törvényt (ám függetlenül attól, hogy azt milyen formai el­járással cikkelyezték be), addig itt pont fordított a helyzet; amennyiben ajogalkotási procedúra megfelel az alkotmány elfogadására előírt köve­telményeknek, akkor az adott aktus tartalmától függetlenül az alkot­mány részének tekintendő. Természetesen nincs értelme formális alkotmányfogalomról beszélni, ha egy államban az alkotmányozás szabályai nem térnek el a rendes, illetve szokásos törvényalkotási folya­matétól, ellenben minden olyan esetben értelmezhető, amikor az alap­törvény és az egyéb jogi aktusok közti hierarchikus viszonyt az alkot­mány elfogadásának speciális, a szokásosnál szigorúbb feltételei tá­masztják alá. A materiális alkotmány tartalma A formális alkotmány fogalma 9 Kovács István: Magyar államjog. I. Szeged, 1983, József Attila Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Kar, 87. o.

Next