Szikszainé Nagy Irma: Magyar stilisztika (Osiris tankönyvek, 2007)

III. Stíluskritika - 1. A szépirodalmi stílus mint az egyéni művészi stílus megvalósulása

1. A szépirodalmi stílus mint az egyéni művészi stílus megvalósulása 687 szinte ötvösmérlegen méri szavait, annyira pontos a kifejezésmódja (1917), de a pon­tosság az írót élete más területein is jellemzi. Szabó Zoltán pedig József Attila gyakori kötőszóelhagyásában a tárgyias-intellektuális stílus jellemzőjét: a tömörítést látja (1977, 78). Végtelenül nehéz az egyéni stílus megragadása. Ha az alkotónak vannak kedvelt mo­tívumai, alakzattípusai, akkor könnyebb a szerzői stílust megállapítani. De számolni kell azzal, hogy néha egy-egy szerző különböző alkotói korszakaiban más-más stílusvonások mutathatók ki. Bármely stílussajátság válhat rendszeres használattal nem alkalmi, hanem permanens közleménnyé (Fónagy 1963a, 119), leképezve a művész egyéniségét, alkotásmódját. Fónagy ilyen permanens közleménynek tartja Szabó Lőrinc verseiben a sortöréseket (enjambement), azt állapítva meg, hogy az ezeken a pontokon szereplő szavak az erő­szak, a halál, a magány képzetkörébe tartoznak. Más költők műveiben (Tóth Árpád, Illyés Gyula) is sok az enjambement, de az eltérő kontextus miatt nyilván a szerep is változik. Fónagy arra figyelmeztet, hogy a permanens közlemény megállapítása nehe­zebb, mint az alkalmié, az egyszerié. Az utóbbi ugyanis a közvetlen kontextus alapján megállapítható, ezzel szemben az előbbi kontextusa a teljes alkotói oeuvre. Önkéntelen permanens közleménynek tekinthetők az alkotói kulcsszók, azaz az alkotó leggyakrabban használt szavai, amelyek „töredékek”, „mondatok szétszórt ele­mei”. Az írói szókészlet stilisztikai fölmérése egyrészt írói, költői szótárakkal (Petőfi Sándor, Jókai Mór,Juhász Gyula, Balassi Bálint, Csokonai Vitéz Mihály, Zrínyi Miklós) történik, amelyek az alkotó vagy alkotás (Toldi-szótár) teljes szókincsét szótározzák, másrészt szóstatisztikai vizsgálatokkal. Nem érdektelen kikövetkeztetni, milyen titkos információkat, töredékes vallomáso­kat tartalmaznak a következő kulcsszók: József Attila: hiány, menedék, rend, semmi, lét, törvény, idő, csend, leng, hűvös, ordas, te­­levény. A szavak kiválasztása tehát elárulja az író szándékát, alaphangulatát, vérmérsékletét. A kulcsszók listájának dekódolását összefüggésbe szükséges hozni a nyelv különböző szintjeiről származó közleményekkel, hogy ez az eljárásunk ne legyen önkényes. A szóstatisztika alkalmas arra, hogy a befogadó szubjektív, intuitív megközelítése helyett a nyelvi anyag konkrét adatain nyugvó vizsgálati eredményhez, egzakt össze­hasonlításhoz lehessen jutni. Ennek különös jelentőségét Baudelaire így fogalmazta meg: „Hogy a költő lelkét megismerjük, ki kell kutatnunk azokat a szavakat, melyeket a leggyakrabban használ. Ezek a szavak elárulják, hogy az alkotó mitől ittasuk meg”. Egy-egy alkotónak meg lehet állapítani az átlagosnál gyakrabban használt szavait, az ún. kulcsszókat, illetve a jellemszókat, amelyek bár nem gyakoriak, de jellemzők egy-egy művész stílusára vagy egy-egy művére. Guiraud (1954) módszert dolgozott ki a kulcsszó szókincs-statisztikai vizsgálatára, kulcsszónak tartva a szövegnek azokat az elemeit, amelyek relatív gyakorisága nagyobb, mint a mindennapi nyelvhasználatban. Szerinte a stilisztikai kutatáshoz alapfeltétel a stilisztikai sajátosságok leltára. Ez tükrözi ugyanis a nyelv stiláris lehetőségeit. Ezért kapcsolódik össze nála a stíluselemzés a matematikai-statisztikai módszerrel. Guiraud statisztikai vizsgálataival kimutatta, hogy melyek Mallarménak a köznyelv-

Next