Szűts Zoltán: A világháló metaforái. Bevezetés az új média művészetébe (Osiris kézikönyvek, 2013)

7. rész. Kép a világhálón. Az új média vizuális művészete

Ebben az interaktív, nagy felbontású képeket megjelenítő online kör­nyezetben a kézirat lezárása idején 4 magyar múzeum van reprezentálva, összesen 350 alkotással. A Magyar Nemzeti Galéria, a Szépművészeti Múze­um, az Iparművészeti Múzeum és a Petőfi Irodalmi Múzeum gyűjteménye így bekerült a nemzetközi kánonba. Az utóbbi gyűjteményéből például felkerült az Art Projectbe Petőfi Sándor Nemzeti dalának nagy felbontású képe, egy olyan mű, mely több mint 40 éve a kézirat romlásának megaka­dályozása érdekében nem volt kiállítva. A kéziratlap ugyanis fényre, hőre és párára érzékeny, és azon évtizedek alatt, amíg ki volt állítva, jelentősen romlott az állaga. így azonban nem csak elérhetővé válik az olvasók szá­mára, hanem egy bizonyos állapotot is megőriz, konzervál. A Nemzeti dal mellett Ady Endre Kocsi-út az éjszakában című költeménye, Nemes Nagy Ágnes Nyíló gesztenye képverse, illetve József Attila Thomas Mann üdvözlése című műve is olvasható eredeti formában. A múzeumok nagy része kétféle nézetben látogatható: a galériák há­rom dimenzióban is végigjárhatok, illetve a műalkotások oly mértékben felnagyíthatok, hogy az ecsetvonások, illetve hajszálrepedések is láthatók. Mivel a múzeumban a képek olyan közelről nem tekinthetők meg, hogy ilyen részleteket is észrevegyünk, a Google Art Project az alkotások való­ságon túli, hiperrealista verzióját osztja meg a közösséggel. Bár számtalan hasonló próbálkozás már történt a múzeumok 3D-s ábrázolásának terén, a felhasználó első alkalommal találkozhat ezen tér valósághű ábrázolásá­val, miközben a felhasználói élmény, a sebesség élménye is megmarad. Míg korábban csupán a gyűjtemények valamilyen jelzés szintű reprezen­tációja volt a cél, addig az itt „látogatható" műalkotások mélységükben is megtekinthetők, és képesek betölteni az elsődleges szerepüket, az esztéti­kai élmény nyújtását. A múzeum tere így teljesíti a virtualitás küldetését, ebben az esetben a tárgyi világ architektúráját lemásolva lehetővé teszi, hogy a felhasználó a tér (világ) bármely pontjából számítógépen keresztül beléphessen a múzeumok bármelyikébe, illetve saját gyűjteményt hozzon létre a kiállított képekből. Az ilyen „magángyűjtemények” száma jelenleg 300 000. A képek mellett megjeleníthetők a legfontosabb információk is, és linkelve van a kép lehetséges értelmezése, a műtárgy története, az alkotó élete. A Google a közösségi média eszközeit felhasználva az egyes képek­hez beágyazott YouTube-os videókat mellékel, melyeken művészettörté­nészek vagy kortárs művészek beszélnek az alkotásokról. Ezáltal igyekez­nek megközelíteni a felhasználókat is, akik mindennapi médiafogyasztási KÉP A VILÁGHÁLÓN. AZ ÚJ MÉDIA VIZUÁLIS MŰVÉSZETE I 193

Next