Tabajdi Csaba - Barényi Sándor szerk.: Az egyházak szerepvállalása a nemzeti kisebbségek közösségépítésében. Nemzetközi konferencia (1997. április 21-22. (1998)

A konferencián elhangzott előadások

Moldvában megvalósultak-e, a csángómagyarok anyanyelvével, is­koláival történt-e valami? Románia számára a csángóság politikai tényezőnek számít. Könyvek sorozatát adják ki, az első 1942-ben jelent meg, ebben a csángó katolikusok mint ősrégi románok szerepelnek. Itt a politi­kai törekvés azon alapszik, hogy egy nép annyit ér, amennyit a ve­zetői; hogy ne érjen semmit, nem engedem, hogy vezetői legye­nek. így nem is volt egyeüen tanító vagy pap, az egyedüli Petrás Ince Jánost kivéve 1813-ban. A mai kép ebben a tekintetben válto­zott. Papok bőséggel vannak, akik néhányuk kivételével a hatalom elvárásainak igyekeznek megfelelni. Más szakterületen csak igen kevés a képzett szakemberek, értelmiségiek száma, a szellemi és anyagi nyomor vaskos nyomai ma is mutatkoznak. Ezt szerettük volna oldani 1990 után, amikor gyermekeket verbuváltunk Moldva földjén, akiket kihoztunk Csíkszeredára, ahol a József Attila Iskola fogadta őket nagy áldozatok árán. A legmegdöbbentőbb élmény az volt, hogy a VII. osztályba érkező moldvai gyermekekkel nem­csak az anyanyelvből kellett az abc-től indulni, hanem óriási hiá­nyosságokat kellett pótolni a többi tantárgyból, még a román nyelvből is. A mai napig 115-en fejezték be a nyolcadik osztályt a József Attila Iskolában, és 101-en folytatják Erdélyben vagy Magyar­­országon tanulmányaikat. Kezdetben az iskoláztatási költségek jó részét a helyi katolikus közösségek vállalták magukra, később a magyar kormány. Az egyik nagy nehézséget az jelenti, hogy egyre kevesebb a Ma­gyarországról érkező anyagi támogatás. A moldvai gyermekekkel foglalkozó tanárok, nevelők, papok egyre fáradtabbak, a Csángó­szövetség pedig, úgy tűnik, mostohagyermeke az RMDSZ-nek és másoknak. Megjegyezném, hogy a Székelyföldön történő anya­nyelvtanítás a moldvai csángók anyanyelvi képzésének, identitástu­datuk kialakításának, erősítésének csak elindítója lehet, és nem megvalósítója. Az igazi megoldást a moldvai csángó falvakban a fa­kultatív anyanyelvórák fokozatos, a nyelvi türelem politikáján ala­puló bevezetésével kezdődő oktatásban látom. Erre meglennének az új tanügyi törvény keretében is a minimális lehetőségek, ha vol­na politikai akarat. Ha pedig ez az út nem járható, akkor marad a kitelepítés programja, amely mellett magam is leteszem voksomat. 107

Next