Takáts József: Modern magyar politikai eszmetörténet (Osiris tankönyvek, 2007)

Politikai eszmék a "király nélküli királyság"-ban

ténete címet viselő könyvbe, ott a „szocializmus” címszó alatt szerepel a nem­zetiszocializmus, s további jobboldali szocialista irányzatok is, amelyeknek a korabeli elnevezése ma már magyarázatra szorulna. Ezen időszak hazai balol­dali szocialista gondolkodásának nincs olyan izgalmas alakja, mint Szabó Ervin volt; például Mónus Illés óvatos, a marxista alapoktól elszakadni nem kívánó tájékozódása a korabeli marxizmust bíráló szocialista elgondolások, különösen Hendrik de Man nézetei iránt, vagy József Attila ambiciózus Freud-Marx ösz­­szeolvasztási kísérlete nem vezetett igazán színvonalas szövegekhez. Ugyan­akkor nagyszerű szocialista teljesítmények születtek az irodalomban, például Déry Tibor, József Attila, Kassák vagy Nagy Lajos tollából. A befejezetlen mon­dat, a Külvárosi éj, az Egy ember élete és Nagy „különvéleményként” közzétett írásai nemcsak esztétikai becsük, hanem politikai jelentőségük miatt is emlé­kezetesek. Mint az előző fejezetben már említettem, a két háború közti időszak (kom­munista) marxizmusának egyik legjelentősebb teljesítménye magyar szerzőé, az ekkor bécsi emigrációban élő Lukács Györgyé, bár műve németül jelent meg 1923-ban. A Geschichte und Klassenbewusstsein (Történelem és osztálytudat) című gyűjtemény a szerző 1919 és 1922 közti tanulmányait tartalmazza, melyek közül különösen Az eldologiasodás és a proletariátus tudata című sok évtizedig nagy hatással volt a nyugat-európai marxista gondolkodásra - az 1960-as évek­ben már a kelet-európaira is. Két háború közti műveinek döntő többsége néme­tül vagy oroszul jelent meg vagy kéziratban maradt német nyelven, s magyarul csak az 1970-es években publikálták fordításaikat, nagy részüket szerzőjük ha­lálát követően. Lukács belépése a nemzetközi kommunista mozgalomba nem kezdődött jól. Egyik 1920-as írásáról Lenin azt jegyezte meg, hogy „cikke na­gyon baloldali és nagyon rossz. A marxizmus ebben a cikkben tisztán a szavak­ra korlátozódik...” A Történelem és osztálytudat ilyen „nagyon baloldali” tanul­mányokat tartalmaz - a szerző életművének e szakaszát messianisztikusnak szokás nevezni a szakirodalomban. Mint ismeretes, Lukács megtérésszerű fordulattal vált kommunistává 1918 végén; kisebb könyvtárnyi szakirodalom szól arról, miért következett be e for­dulat. Én úgy látom, 1918 előtti gondolkodását az 1918 utánival elsősorban saját osztályának, a polgárságnak/burzsoáziának a megvetése, intézményeinek, ér­tékeinek és magatartásformáinak teljes elutasítása köti össze. A kommunista mozgalom és a marxizmus lehetőséget adott számára, hogy végleg szakítson osztályával, s olyan mozgalom tagjává váljon, amely - meggyőződése szerint ­­a történelem szükségszerű fejlődésénél fogva elsöpri ezt az osztályt, s a helyé­be teljesen másfajta, magasabb rendű intézményeket, értékeket és magatartás­­formákat állít. Lukács 1933-ban, már Moszkvában írott esszéje, a Grand Hotel Abgrund (Szakadék Nagyszálló) éppen erről a kérdésről szól. A Szakadék a burzsoázia és a proletariátus világát választja el, ezek közt híd, átjárás nincs. Politikai eszmék a „király nélküli királyság”-ban j 127

Next