Tverdota György: Határolt végtelenség. József Attila-versek elemzései (2005)

József Attila anti-ars poeticája

szivárványos fénytörésű lupéja alá, többet mond róla, mint ha kinyilatkoz­tatja, hogy »nagy, nagyon nagy«. De ugyancsak tudta, hogy van, amikor a közhelyet kell kimondani, ha durván is, ha fellengősen is, mert ez az ára, hogy az árnyaltabb szóra odafigyeljenek.”7 Elképzelhető, hogy a Né­­meth-féle előadás kézirata még ezt a kitételt is tartalmazta, csak Ignotus Pál, a szerkesztőtárs rosszallása folytán maradt ki a folyóiratból. A szöveg tartalmaz magasra értékelő utalást a Ha a hold süt.. ,-ről, a gondolatmenet vége felé, tehát az előadást kezdő felütést egy későbbi helyen építi be. József Attila szerepléséről Németh Andor két változatban is megemléke­zik. Először — mondhatni — a vitaest első évfordulóján, 1938 februárjában, Medáliáig című írásában: „1936 őszén a Cobden Szövetség felszólított en­gem meg József Attilát, hogy vitassuk meg szemináriumi előadásaink kere­tében a kritikus és a költő viszonyát. Én megírtam álláspontomat (A Toll­­ban meg is jelent), és abban állapodtam meg József Attilával, hogy ő majd rögtönözve megteszi rá a megjegyzéseit. Sajnos a vita nem sikerült. József Attila az általam felvetett eszmék megvitatása helyett verseinek élménytar­talmáról tartott előadást, azt magyarázgatva kétségbeejtő aprólékossággal, hogy az úgynevezett költői inspirációt korántsem fennkölt vagy magasztos élmények váltják ki, hanem hétköznapi események, miket a költő a maga titokzatos eszközeivel átalakít. Egy költeményén kimutatta szakaszról sza­kaszra, sőt sorról sorra a beléjük ötvözött triviális élménytartalmakat. Az volt az érzésem, hogy beteges exhibicionizmussal becsmérli önmagát, ki­szolgáltatja közönségének művészete legbensőbb titkait, kajánul felbontja alkotóelemeire, amit az ihlet önfeledt pillanatában átszublimált és össz­hangba hozott. Ma már tudom, hogy magatartása lappangó betegségének felvillanása, felszínre törése volt, hogy ott, a pódiumon, az előadás tartalma alatt vett rajta erőt a kishitűség, amely életének utolsó hónapjaiban a lelkén elhatalmasodott. így volt, de akkor még érthetetlennek tűnt fel előttem, mért hangsúlyozza olyan kaján örömmel, hogy a műalkotás a valóság tisz­tázatlan és zavaros talajából hajtja ki virágát — hisz ez igazán nem valami nagy felfedezés. A rózsát is trágyázzák, de ostoba, beteg, vagy nagyon két­ségbeesett ember az, aki a rózsa színét és illatát trágyadombbal társítja. El­hűlve, elképedve bámultam a költőt, aki egyre növekvő hévvel folytatta az öngyalázkodást, mind mélyebbre merülve a freudi vonatkozásokba. Lát-7 Ignotus Pál: Csipkerózsa. Bp., 1989, Múzsák, 251. 243

Next