Tverdota György: Határolt végtelenség. József Attila-versek elemzései (2005)

Huszonnégy sor a testi szenvedésről

mely általánosság szempontjából erkölcsösek-e vagy sem? Nem, a marxista nem ítéli meg semmiféle etika szempontjából a kapitalisták cselekedeteit”." Érjük be most további vizsgálódás és árnyalás nélkül azzal, hogy forra­dalmi marxizmusa delelőjén József Attila az etikai kérdésföltevést nem tar­totta relevánsnak az élet nagy társadalmi problémáinak közösségi megol­dása terén. Vajon a költő gondolkodásában egyre nagyobb szerepet betöltő pszicho­analízis erősítette vagy gátolta az erkölcstani orientáció térnyerését? Mi­lyen befolyással volt a freudi inspiráció etikai felfogásának alakulására? Úgy gondolom, hogy a mélylélektan a vizsgált vonatkozásban a marxi világ­képnek szövetségese volt. Amíg mindkettő egyforma erővel befolyásolta a költő gondolkodását, addig egymás hatását támogatták. Mi sem bizonyítja ezt ékesszólóbban, mint a költőnek Totis Béla Az ifjúság nemi problémái című könyvéről írott, kéziratban maradt bírálata. A kritikus a marxizmust és a freudizmust itt szoros szövetségben ábrázolja: „A marxizmus az el­nyomott proletariátus fölszabadításának, a pszichoanalízis az elfojtásokkal teli lélek gyógyításának a tudománya”. E két szellemi őrangyal védelmében veti szemére Totisnak, hogy „Állandóan felelősségről, erkölcsről, lelkiisme­retről, a lélek szigorú bírájáról beszél, holott minden parapatiás, neuroti­kus, ideges ember a felelősségnek, az erkölcsnek, a lelkiismeretnek, a lélek szigorú bírájának a betege ma... tőkés, azaz megoldhatatlan ellentmon­dásokkal teljes társadalomban élünk, tehát megoldhatatlan ellentmondá­sokkal, konfliktusokkal teljes az egyén erkölcse, lelkiismerete is... Forra­dalmárt nem is köt a polgári társadalom erkölcse, felelősségérzete”.11 12 Egy másik fontos hely, ahol az erkölcs és a betegség összefüggését vizs­gálja a költő, kifejezetten személyes aspektusból, az ún. Rapaport-levele!{ egyike. Ez a dokumentum 1934 tavaszán keletkezett, amikor a költő több hónapra, eredetileg talán a végleges letelepedés szándékával, Hódmezővá­sárhelyre, fiatalabbik nővére családjához utazott le, s innen írta folytatásos levelét első pszichoanalitikusának, Rapaport Samunak. A május 11-én kelt levélben ezt olvassuk: „az emberben van egy erkölcsi mechanizmus — nem erkölcs, hanem olyan mechanizmus, amely szükségessé teszi a tudatos er­kölcsöt. Azt mondhatnám, hogy én minden erkölcstől föloldott elveim elle­11 József Attila: Természettudomány és marxizmus. In József Attila Összes Művei. III. S. a. r. Szabolcsi Miklós. Bp., 1958, Akadémiai, 116., 117. 12 Uő: Az ifjúság nemi problémái. In József Attila Összes Művei. III. 128. 405

Next